En firma skulle lägga på nytt underlagspapp och tjärpapp på plan gargetak med förråd under. Det började regna kraftigt när det gammla underlagspappen var bortaget, Det rann mycket under taket mellan spånskivorna och dom monterade på underlagspapp och tjärpapp efter regnet.

När jag tittar i förrådet så ser jag att vatten har kommit in genom isoleringen på innertaket i förrådet enligt bilderna. Hur farligt är detta, kan regnet gett skador. Firman säger att det torkar upp inom några dagar och det är inget att oroa sig för.

Synpunkter ?

tak1.jpg

tak2.jpg
 
Redigerat:
Vad har du för isolering mellan inner. och yttertak?
 
Jag vet inte vad det är för någon, det är byggt 1976. Imorgon blir det troligen till att ta en titt under.
 
Det var rätt blöt på vissa ställen i isoleringen som ska bytas. Men hur allvarligt är det att det regnade på spånskivorna på den plana garagetaket när dom satte dit underlagspappen och tjärpappen ?
 
Ganska allvarligt ,skivorna sväller om dom inte är fuktbeständiga ( gröna) demontering av innertak o bort med isolering
så det kan torka ut,kanske det kan klara sig
 
Torkning av förrådet pågår med fläkt.

IMG_4919_zpsa0e8b082.jpg

Så här blöt är det mellan underlagspappen och tjärpappen,
IMG_4929_zps2118d96d.jpg
 
Redigerat:
Är det plyfa till undertak ? Är inte ytpappen klistrad i skarvarna,eller det var så blött att den inte fästa ?
 
Den pappen ser inte godkänd ut.Ser väldigt tunn ut
 
Personligen undrar jag om den pappen är godkänd för "plant tak".
Är ett mindre elände att få tätt så jag brukar rekommendera Deragum eller liknande, det är typ en duk som svetsas ihop och det blir tätt.

Synd de inte drog presenning över när regnet kom men men.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Personligen undrar jag om den pappen är godkänd för "plant tak".
Är ett mindre elände att få tätt så jag brukar rekommendera Deragum eller liknande, det är typ en duk som svetsas ihop och det blir tätt.

Synd de inte drog presenning över när regnet kom men men.

/Kent
Riktig papp är godkänd för "plant tak" men måste vara lagt korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.