Mina hantverkare fick inte upp taket innan de gick för dagen och under natten vräckte det ner. Så på morgonen var det blött i huset. Min fråga är vem bär ansvaret för att se till att snickarna inte bygger in fukt i huset. Vem skall betala ifall jag tycker de skall byta ut gipsskivorna som var uppsatta på väggarna?Hantverkaren säger att det räcker nog med en avfuktare. Men det kan ju trängt ner i isoleringen eftersom väggarna var där men inte taket. Men vad händer ifall det blir problem senare. Vem kan man vända sig till?
 
Vem som bär ansvaret och får stå för ev. extra kostnader beror helt på vad du har för avtal med hantverkarna. Har Du ett avtal baserat på ABS 05 och avser total- eller generalentreprenad så har hantverkarna/entreprenören ansvar för entreprenaden under byggtiden och svarar för de skador som uppkommer på entreprenaden uder denna tid.

Har Du däremot ett avtal på delad entreprenad som inte reglerar vem som ansvarar för vad utan bara avser en viss arbetsinsats till en viss kostnad är det Du själv som har ansvaret för att materialet inte skadas. Även om Du har en villabyggareförsäkring så lär denna inte täcka kostnaden för skador till följd av dålig täckning.

Vad Du i vilket fall som helst skall göra är att noga undersöka hur stor skadan är. Speciellt viktigt är att se till att inga inbyggda delar såsom isolering m.m. förblir fuktiga då detta kan innebära framtida mögelskador.
Anlita någon sakkunnig som kontrollerar fukthalten i de olika byggnadsdelarna. Om halten är för hög så torka ut med luftavfuktare (inte bara vädring då fukthalten i uteluften nu på sommaren är hög). Kontrollera sedan med ytterligare mätningar att fullgott resultat uppnåtts.
 
OK tack för input. Problemet är att jag måste dit då snickarna är där vilket är dagtid och då jobbar jag. Har inte fått egen nyckel. Får försöka åka ut på måndag morgon innan jobbet och hoppas de är där då så man kan in och inspektera. sjukt att man har ansvaret för skador på matrial men inte får tillgång till huset. väldigt konstigt. Snickaren skyller på hans försäkring själv kan man ju tänka sig att han inte vill att man ser allt de gör. Har ju jobbat som snickare två sommrar när man plugga och då vet man ju tyvärr hur det går till. :-/
 
Det där med atillgång till arbetsplatsen är alltid lite tudelat. Men snickarenj har antagligen rätt i sitt argument om försäkring. För skulle det hända något med huset eller dig själv på platsen så är han i vissa fall ansvarig, samtidigt täcker hans försäkring inte om skadan orsakas av någon som inte är anställd av honom.
 
Calle:

Jag hade samma problem under vår resning, dock tog det 2v innan tak kom på. 3 rejäla skurar och flera centimeter vatten. Gipsskivor isolering fick kastas osv osv. Tog dit min KA som mätte och även en firma som mätte fukt. Se till att du gör det .. du kommer ångra dig och undra om det är fukt i väggarna och senare Mögel !! se till att du får fuktmätningsintygen.
 
Hejsan!

Jag undrar om du köpt ditt hus som byggsats eller totalentreprenad.
 
Delad entreprenad.

Taket var på dagen efter. Begärt att KA skall fuktmäta,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.