Vi har byggt ett uterum som anslöts med plåttak mot befintliga husväggen.
Vi kraftigt regn rinner det in i uterummet vilket märktes då det kom vatten mellan panelbrädorna (stående panel) och ut på överblecket på det fönster som nu är inbyggt i uterummet. Efter en hel del felsökning och senast med vattenslangen spolandes på panelen ovanpå uterummet verkar det nu som det läcker in i de små springor som är på båda sidor om lockläckterna. Det är ju inte 100% tätt där överallt.
Har fogat på båda sidor om alla läkter jag kommit åt utan ställning, det är 1,5 plan så lite jullrigt utan ställning, men inte kommit åt överallt.

När jag tittar runt om på hela huset så är det ju lite så överallt, inte helt tätt, även om det är täckmålat så rör sig träet osv.. Jag förstår att här är vindpappen tänkt att skydda isoleringen, men jag tänker också att det måste vara hyfsat vanligt att det är så här med inträngande vatten i stående panel, men att man aldrig nånsin märker det om man inte river i väggen?
Hursomhelst, jag måste ju åtgärda det här nu och då är min fråga hur ni hade gjort? Funderar på att ta bort alla läkter och fylla i brädskarvarna med fog, och sen dit med läkter, foga sidorna och måla över. Men all fog vittrar väl sönder till slut och sen vet jag inte om det är tänkt att det ska ventilera i dessa skarver?

Hur hade ni gjort? Ytterst tacksam för idéer.
 
G gluecifer skrev:
Vi har byggt ett uterum som anslöts med plåttak mot befintliga husväggen.
Vi kraftigt regn rinner det in i uterummet vilket märktes då det kom vatten mellan panelbrädorna (stående panel) och ut på överblecket på det fönster som nu är inbyggt i uterummet. Efter en hel del felsökning och senast med vattenslangen spolandes på panelen ovanpå uterummet verkar det nu som det läcker in i de små springor som är på båda sidor om lockläckterna. Det är ju inte 100% tätt där överallt.
Har fogat på båda sidor om alla läkter jag kommit åt utan ställning, det är 1,5 plan så lite jullrigt utan ställning, men inte kommit åt överallt.

När jag tittar runt om på hela huset så är det ju lite så överallt, inte helt tätt, även om det är täckmålat så rör sig träet osv.. Jag förstår att här är vindpappen tänkt att skydda isoleringen, men jag tänker också att det måste vara hyfsat vanligt att det är så här med inträngande vatten i stående panel, men att man aldrig nånsin märker det om man inte river i väggen?
Hursomhelst, jag måste ju åtgärda det här nu och då är min fråga hur ni hade gjort? Funderar på att ta bort alla läkter och fylla i brädskarvarna med fog, och sen dit med läkter, foga sidorna och måla över. Men all fog vittrar väl sönder till slut och sen vet jag inte om det är tänkt att det ska ventilera i dessa skarver?

Hur hade ni gjort? Ytterst tacksam för idéer.
Hur är det nya taket anslutet till väggen? Finns där en plåt innanför panelen som går ut till taket?
 
Att det trycker in regn under lockläkten är kanske inte det vanliga när man har läckage ända in i huset.

Säkerställ att det inte läcker någon annan stans först.

Gällande locken så får du försöka måla igen springorna.
 
T Tompafix skrev:
Hur är det nya taket anslutet till väggen? Finns där en plåt innanför panelen som går ut till taket?
Nej det är inte den bästa lösningen, utan takplåten är uppvikt mot panelen och ovanför den har de jackat in en plåt i fasaden. Sedan har dom tätat längs jackningen. Det var en välrenommerad plåtfirma som funnits sen mitten på 80-talet. Själv vet jag att det går att göra bättre men det är inte där problemet ligger just nu. Ska tilläggas att det märks mest vid blåst/regn. Måla går ju inte nu, runt 0:an i temp.
 
Måla med naftabaserad oljefärg, tar längre tid för att torka men jag har målat i några få minus och det har fungerat hur bra som helst.
Så länge det är några plus dagtid emellanåt.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Måla med naftabaserad oljefärg, tar längre tid för att torka men jag har målat i några få minus och det har fungerat hur bra som helst.
Så länge det är några plus dagtid emellanåt.
funkar en sån färg ovanpå akrylat?
 
Kanske en bra ( dyr ) utefog att dra utefter locken så det inte kan tränga in någon fukt
 
Grejen är väl att plåten ska vara uppvikt mot vindduken för att kunna leda ut vatten som tränger in bakom panelen.
 
G gluecifer skrev:
funkar en sån färg ovanpå akrylat?
Bra fråga... vet ej, men oljefärg brukar ju fästa på det mesta.
 
Det är fel på plåtarbetet och träarbetet. Plåten skall vara uppviken bakom bräderna. Målfärgen är inte det som tätar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.