JAg har ett gammalt timmerhuis som jag totalrenoverar. HIttills har jag rivei fasaden, riktat upp (lite grann) och isolerat med 5-10cm Linisolering vindpappat och satt på ny fasad.

Jag ska nu börja inne (helt utrivet) och tanken är att regla upp så lite som möjligt, mot timmret, 45x45, isolera med Linisolering igen samt skiva på. Frågan är vad/om jag behöver någon papp av något slag på insidan. Sökt runt lite och hittar inget vettigt.


claessons trätjära säljer en duk att ha på insidan.. är detta nödvändigt tro, kostar ju några slantar..? ska den I så fall sitta på insidan isoleringen, på reglarna innan jag skivar på?


LUFTSPÄRRPAPP 1,25 X 48 M/RULLE

Till insida linisolering

Dubbel, armerad nätförstärkt “fuktbroms” till linisolering, 60 kvm.
Jag ska förövrigt sätta gips på visa väggar och panel på några andra
 
Vanlig vindskyddspapp har jag läst skall fungera bra.
 
Samma som på utsidan? Blir tom 50öre dyrare kvadraten än ovan papp.... Huvudfrågan är om den behövs eller ej dock men jag antar att man bör sätta den... ska den då sitta närmast skivan eller direkt på timmret?
 
Den borde ju sitta mellan isoleringen och skivan, inte mot timret?
 
Varför ska du ha vindpapp på insidan??
 
Det finns säkert många åsikter om hur det ska vara och varför, och vem som har rätt eller minst fel är förstås inte lätt för en lekman att veta. Om det är det för någon överhuvud taget :) Att gamla och nya hus beter sig olika och kräver olika tankesätt är det i alla fall många som tycker. Jag har läst flera gånger att man ska undvika ångspärr i gamla hus, t.ex. denna artikel, och helt tokigt tycker i alla fall inte jag att det verkar.
 
Ångspärr ska jag inte ha... Frågan är om jag ska ha en difföppen Ångbroms som jag refererade till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.