Hej.
Mitt första inlägg här och hoppas på hjälp med vår Alfa Laval fjärrvärmeväxlare med Danfoss ECL Comfort 200 reglercentral och Danfoss AMV 10 reglerventil.
Det är nu ca -7 ute och reglerventilen för framledningstemp justerar konstant framledningstemp mellan 65-50 grader. Reglerventilen går hela tiden utan uppehåll från nästan helt stängt till 1/2 öppen. Förbrukningen pendlar mellan 11 till 2Kw...
Har försökt med att stänga av centralen för att nollställa utan reultat!
Någon som har några bra förslag på åtgärd?
 
Nu hittar jag inte manualen på nätet, men det låter som om regulatorn är felinställd gällande PID-parameterna.

Gå genom alla inställningar och skriv ner alla värden sedan försöker du att ändra vissa parametrar, du kan även försöka få inställningarna till grundutförande.
 
PID parametrar?

Det som är ändrar från orginalinställningar är att kurvan är ändrad frpn 1.0 till 1.4 och lutningen från 0 till -4. Det pga smårått inne vid 0an och för varm nör det är kallare.
Har även en innegivare monterad. Den är ganska högt ställd i påverkan vid för hög innetemp pga att vi har braskamin som tillför värme.
 
Jag tycker det indikerar att den får en fel signal ifrån någon givare. Kolla givare och anslutningar först innan du börjar att pilla med parametrarna.
 
Har tittat igenom service parametrarna och alla stämmer överens med grundinställningarna förutom EN punkt.. Det är parametet 189 som står på 6. Den finns inte med i manualen!
Rumskompenseringen står på: min påverkan =0 Max påverkan=-60
I övrigt så stämmer allt.
 
Ser ut som problemet löst sig, eller snarare så vet jag vad som gjorde att reglerventilen fick spel..
Pratade med en kunnig tekniker hos vår fv leverantör Mälarenergi. (Västerås)
Han menade att centralen ville skicka ut mer varmvatten i slingan än vad systemet tillät pga stängda eller nästan stängda radiator termostater. Vilket gjorde att reglersystemet gav signal om att skicka på varmt men sen reglerade ner pga snabb uppvärming i växlaren osv.. Han föreslog att öppna en eller ett par termostater fullt för att se om ventilen slutade slå till och från. Det verkar hjälpa, nu står den stabilt!

Tack ändå för hjälpen!
 
Då är det för hög förstärkning i regulatorn. Alltså för mycket P eller I.
Den ska inte reglera så snabbt att den "reglerar på sig" bara för att termostaterna är stängda.
Det gör inte min i alla fall. Visserligen har jag gjort den lite långsammare än orginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.