Hej

Jag har ovanstående till min fjärrvärme.

Den började knarra så jag vred lite på den svarta vridknappen. Efter det släpper den inte igenom någon värme. Om jag vrider och öppnar ett hack så flödar det fullt och ger konstant full värme, eller ingen alls.

Det går ju en sladd till där man ställer in temperaturen men det bryter och öppnar inte längre.

Faktum är att jag inte vet varför det går att vrida på reglerventilen? Tänkte höra med er här först innan jag ringer en tekniker.

Har tänkt att bara byta ut den men då vet jag inte vad vredet ska stå på? :)

Har letat mycket info men hittar enbart monteringsanvisningar...

Tacksam för råd
 
Hej,
Jag är inte helt säker på att jag tänker på rätt vred (som du benämner "svarta vridknappen") men i min fjärrvärmecentral sitter det också en danfoss reglerventil som knarrar lite. Denna ska man dock inte vrida på vad jag förstått, utan när du går in i reglercentralen (den digitala) och ändrar på värmen, så styr detta reglerventilen som då vrids av sig själv och knarrar lite då den vrider sig själv.
Den kommer ju att jobba hela tiden då värmen justerar sig mot ute-temp-givaren och då ställer om varmvatteninflödet med hälp av den nämnda reglerventilen...

Jag vet inte om du blev klokare av detta?
 
Hej och tack för svaret

Jo, det är det vredet. Den ska då alltså vrida sig själv som du säger, då är jag med.

Troligen så är den nog då kass för jag hör bara att den försöker vrida sig men inget händer. Bara om jag hjälper till med händerna :)

Tack för infon
 
Testa att höja värmen till max eller stänga av värmen, då borde den vrida på sig ordentligt (om den funkar)
 
Annars kan du testa att reseta den med dipswitch 9 så gör den en självjustering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.