Bor i brf, och har fått följande information från föreningen: "Du kan koppla vilken fläkt du vill, men du ska köpa ett reglerspjäll från Electrolux om du inte har kolfilter".

http://www.electrolux.se/Inspiration/tips-kopguider/Kopguider/flaktar/
Här står det kortfattat om det, men jag skulle vilja veta vad det är och hur det fungerar. Hittar inget vettigt öht på nätet. Kanske är en synonym för något annat?

Blir effekten sämre?
 
Gissningsvis så är det en kåpa som inte har en egen fläkt utan bara ett spjäll/ventil som du öppnar med ett vred och matoset sugs ut i husets ventilationssystem.

Köper du en fläktkåpa med inbyggd fläkt så skulle den motverka/störa husets väl injusterade vent-system.
 
Nja, det tror jag faktiskt inte. Enligt länken:
Om huset har centralventilation eller självdrag finns det vissa begränsningar när du väljer fläkt. Detta innebär att du inte kan installera en traditionell fläkt utan fläkten måste vara speciellt anpassad för detta. Idag finns dock en lösning som gör det möjligt att komma runt problemet. Produkten kallas reglerspjäll och med ett reglerspjäll kan du oftast installera och använda vilken fläkt som helst.
En spontan tanke som jag inte har någon underbyggnad för alls är att det är uppbyggt typ så här:
huset har fläktar som mäter trycket och automatiskt justeras (har vagt för mig att de är "tryckstyrda")
spjället öppnas gradvis i förhållande till tryckskillnaden (så att det efter en stund är ett bra flöde men utan övertryck, och sen vice versa åt andra hållet).

Låter det överhuvudtaget rimligt?
 
Niklas det kan va precis som du beskriver, men bäst att kolla att det verkligen fungerar med "extra fläkt" i kåpan.
Man blir inte populär om man blåser ut matosen i grannens badrum.
 
Nej då, men det är därför jag ställer frågan här.

Jag ska snacka med föreningen idag eller imorgon, men det är alltså ingen som känner till detta?
Jag tror att det är en sån här:
http://www.luftbutiken.se/automatspjall-efrw-vinklad-p-936.html

Och där var det också lite mer info. Fattar dock fortfarande inte riktigt.
Om den bara öppnar sig eller stänger sig så känns det som typ samma situation som innan?
 
...och där låg ju också frågor och svar. Men jag fattar nog fan inte ändå.


Blåser det inte in till grannarna när köksfläkten används?
Under förutsättning att samlingskanalerna är intakta- ej tilltryckta, fulla med bruk eller annat
skräp- uppstår inget övertryck i samlingskanalen.
En inbyggd strypning i EFWR förhindrar att övertryck uppstår i ventilationssystemet om
mycket kraftiga köksfläktar har valts. Tester hos SP har visat att maxflödet oavsett fläkt blir
ca 50-70 l/s (se protokoll från SP).
Hur skiljer sig detta från att bara koppla på en fläkt rakt ut?

50l/s = 1800 m^3/h, mer än typ alla fläktar?
 
50 l/s = 180 m3/h, cirka hälften av det som en "vanlig köksfläkt" ger.
Detta spjället gör en bra köksfläkt till en dålig.

Hur spjället fungerar är inget konstigt, men frågan om det passar i det befintliga systemet är svårare att svara på.
 
Ajaj, det var ju en olycklig felräkning. Måste väl ändå fortfarande vara bättre än kolfilter?

Men det är alltså okej med detta enligt föreningen, så då är jag intresserad av varför det fungerar? Hur kommer det sig att den inte blåser in hos grannen? Är det bara att den är så strypt.

För om jag har förstått saken rätt så har den bara två lägen, ett som är "normalläge", och ett som är "fläktläge", och det är bara olika mycket öppet?
 
heisiandiishe
bygger precis om mitt kök i brf med centralventilation. OVK inföll precis innan jag har inhandlat spisfläkten.

Har pratat med tillverkaren torfors som gör produkten "sirrus", alltså reglerspjället. Han jag pratade med som jag uppfattade som upphovsmannen till denna apparat är även besiktningsman - OVK.

Efter mitt snack med honom uppfattade jag det som att fördelen är att man kan välja relativt fritt bland designade frånluftsfläktar (så länge de ej har kapacitet överstigande ca 500 vilket skulle vara helt onödigt). Det är mycket riktigt så att reglerspjället stryper kapaciteten om fläkten "blåser på" i värdensom överstiger det reglerspjället är injusterat för. Och spjället är ju injusterat enligt fastighetens centralventilation. Det tråkiga i dagens läge med centralventilation är att det finns lösningar från tex Siemens med mkt bra kolfilter och andra lösningar som de kallar för olika saker (minns ej exakt). Men dessa lösningar har hög osuppfångning och renar också stekoset mkt bra. Centralventilation har jag aldrig uppfattat som bra i de lgh jag har bott i. Senast hade jag en kolfilter med mycket bra effekt som jag tyckte var bättre än att köra på centralventilationen. DVS jag tyckte att matlukten efter matlagning var mindre.

De lärde tvista om detta och jag letar efter en bra lösning. Idag finns snygga spisfläktar för centralventilation och även om utbudet inte är enormt så bör man hitta en okej fläkt i det utbud som franke, thermex + några till har. Jag väljer nog det alternativet för enkelhetens skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.