Någon som sitter på lite kunskap om vattenburen värmereglering som vill dela med sig?

Har idag fem stycken enkretssystem. Två kretsar på varje våning och en i källaren. Uppvärmning sker genom en kombipanna som eldas med pellets. Värmen shuntas ut med hjälp av en ESBE CRC110 med utomhus givare och en äldre modell av cirkulationspump. Som är inställd på 80W, 2200Rpm.
Termostaterna på radiatorerna sitter mitt under radiatorerna på alla våningar.

Problemet är att inomhusklimatet har ganska stora temperatursvängningar samt att värmem på radiatorerna i källaren är låg.

Vet inte riktigt vilken ända jag ska börja.
Någon som har tips och råd att dela med sig, Hur jag ska gå till väga för att få ett jämnare inomhusklimat?
 
Hej! Jag har varit rörläggare i ca.50 år.Det bör finnas nån form av regler eller avstängningsventil på varje ettrörsslinga.Finns inte det är det ju ganska lätt att montera dit.Sen till cirkulationspumpen,byt ut den mot en ny pump med varvtalsreglering,den drar ca 8-15 w per tim. beroende på rörmotstånd och flöde i rören.Flödet är ju ganska konstant på ettrörssystem.Jag har 3 pumpar igång och äter dom separat,dom drar ca.35 watt tillsammans.Dom finns både med display som visar förbrukningen och utan,men med samma funktion.Dom jag har är utan display.Skiljer ganska mycket i pris.Du kan få köpa en av mig,skall sälja ut lagret nu....Vilken som...Mvh.Roland
 
R Rollerörkrök skrev:
Hej! Jag har varit rörläggare i ca.50 år.Det bör finnas nån form av regler eller avstängningsventil på varje ettrörsslinga.Finns inte det är det ju ganska lätt att montera dit.Sen till cirkulationspumpen,byt ut den mot en ny pump med varvtalsreglering,den drar ca 8-15 w per tim. beroende på rörmotstånd och flöde i rören.Flödet är ju ganska konstant på ettrörssystem.Jag har 3 pumpar igång och äter dom separat,dom drar ca.35 watt tillsammans.Dom finns både med display som visar förbrukningen och utan,men med samma funktion.Dom jag har är utan display.Skiljer ganska mycket i pris.Du kan få köpa en av mig,skall sälja ut lagret nu....Vilken som...Mvh.Roland
Ja avstängningsventil/kulventiler sitter de på all slingor. Både på matning och retur sidan. Förutom till källaren.
Hänger inte riktigt med på va du menar? Menar du att jag ska justera in slingorna med ventilerna?
Att pumpen ligger på 80W spelar mig ingen större roll så länge den fyller sin funktion.

R Rollerörkrök skrev:
Hej! Jag har varit rörläggare i ca.50 år.Det bör finnas nån form av regler eller avstängningsventil på varje ettrörsslinga.Finns inte det är det ju ganska lätt att montera dit.Sen till cirkulationspumpen,byt ut den mot en ny pump med varvtalsreglering,den drar ca 8-15 w per tim. beroende på rörmotstånd och flöde i rören.Flödet är ju ganska konstant på ettrörssystem.Jag har 3 pumpar igång och äter dom separat,dom drar ca.35 watt tillsammans.Dom finns både med display som visar förbrukningen och utan,men med samma funktion.Dom jag har är utan display.Skiljer ganska mycket i pris.Du kan få köpa en av mig,skall sälja ut lagret nu....Vilken som...Mvh.Roland
 
Hej.Ja du kan stänga den ena ventilen på varje slinga lite i taget så får du se om du får lite bättre fart på källarslingan.Den slingan är troligen längre än dom på övervåningarna.Ang.pumpen så räkna hur mycket ström den drar i förhållande till dom nya.80 watt x 24 x 265 =1,92 kw per dygn x 365 = 700 kw på ett år.En ny pump är betald på ca 2 år.i besparing..Hoppas du löser detta,är ju enkelt när det finn avstängningsventiler.Vrid lite på vredet dom ör stängda helt när vredet står tvärs över ventilen.Lirka lite försiktigt först för dom kan sitta lite fast om dom inte varit rörda på länge.Mvh.Roland
 
Hej igen.Det kan även kanske behövas en lite starkare pump.Kan du se vad beteckningen är på pumpen?
 
Justerat på ventilerna som du skriver, har jag provat. Resultatet blir att medeltemperaturen på den våningen sjunker. Och med temperatur svängningarna blir de lite för kallt.
Ja, min misstanke är också att pumpen inte orkar med och att termostaterna på radiatorerna sitter vid golvet.
 
  • Blå och silverfärgad cirkulationspump från Smedegård med inställningsskala och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.Du skall bara stänga ventilerna lite,kanske nån millimeter i taget på vredet,bara en av ventilerna på varje slinga.Det kan ju till och med vara så att pumphjulet har slammat igen,har varit med om detta flera gånger på vedeldningssystem.Kan ju vara bra att ta loss pumpen och kolla pumphjulet.Går att se från pumpens utlopp.Det sitter ju som tur är avstängningsventiler.Kanske dags att byta ut pumpen ändå mot en ny reglerad pump,det skall vara en med tryck 60..Står typ 25/60 Som jag skrev innan har jag pumpar om du vill köpa.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.