Hejsan,

Jag har kommit överens med kommunen att köpa in en liten trekant på 290 Kvm som gränsar till min tomt. Det är en för kommunen värdelös bit som blivit över sedan en fastighetsbildning för 40 år sedan. Köpesumman ligger på 6000 Kr.
Trekanten har sedan årtionden delats mellan förra ägarna av min respektive grannens tomter som en del av "utökad" trädgård. Grannen och jag har ett väldigt bra förhållande och vill dela upp den tillköpta trekanten så som vi använt denna. För att inte krångla till det hos kommunen har jag, i samförstånd med grannen, stått som köpare.
Frågan vi båda har är hur gör vi lagligen, utan att beställa 2 förrättningar hos Lantmäteriet, en tilldelning av mark till våra tomter som håller juridiskt om en av oss vill sälja i framtiden så att ny köpare inte kan börja tvista om vad som tillhör honom/henne?

Ett servitut tycker jag inte låter särskilt bindande. Kan man skriva ett särskilt avtal som exempelvis gör lagligt i Tingsrätten? Att betala 2 enorma summor till Lantmäteriet för så lite mark verkar ganska huvudlöst.

Önskar all hjälp med funderingar och förslag om detta.
 
fastighetsreglering går att göra när ytorna ligger intill varandra och det är inte lika dyrt som köp.
 
Det enda som blir helt hundra är att genomföra en fastighetsreglering där respektive del av "trekanten" går till vardera fastighet. Dyrt? Tja, det får man avgöra själv och ställa upp det mot risken att det inte blir helt reglerat i enlighet med önskat nyttjande. Jag antar här att "trekanten" är en egen fastighet och inte en del av en fastighet. Då får du komma ihåg att sälja den tillsammans med din andra fastighet också vid en ev. försäljning i framtiden. Bara som kom ihåg!
 
Du borde väl kunna skriva ett avtal med grannen att denne får bruka din mark? Ett avtal dom upphör då grannen säljer låter ju säkrast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.