Hej,
Vi bor i Brf, köket har en kolfilterfläkt men vi fick inte koppla utflödet till central ventilation systemet. Då nuvarande frånluftsdon i köket är inställt på grundflöde funkar det dåligt att få iväg matoset från fläkten. Vi söker ett reglerbart frånluftsdon till köket så man kan öppna upp utsuget vid matlagningen, såna som man kan reglera manuellt med ett snöre eller elmanöver.
Kan någon tipsa lösningen?
mvh/john
 
N Nacka6688 skrev:
Vi söker ett reglerbart frånluftsdon till köket så man kan öppna upp utsuget vid matlagningen, såna som man kan reglera manuellt med ett snöre eller elmanöver.
Kan någon tipsa lösningen?
Det tråkiga svaret är att ni antagligen inte bör göra några förändringar av ventilationssystemet alls på egen hand. Nu vet jag naturligtvis inget om er förening, era tekniska lösningar eller era stadgar men exempelvis HSBs normalstadgar säger att följande är föreningens ansvar:

Dokumentutdrag som beskriver ansvaret för ventilationssystem enligt normalstadgar.

Problemet är att åtminstone i teorin är ventilationsdon injusterade så att alla får sin "rätta" del av frånluften och öppnar ni upp ert don innebär det indirekt sämre frånluft för grannarna.

Prata med er förening och kom fram till en "godkänd" lösning så slipper ni tråkiga "nedslag" vid kommande OVK är mitt förslag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Nacka6688 skrev:
Hej,
Vi bor i Brf, köket har en kolfilterfläkt men vi fick inte koppla utflödet till central ventilation systemet. Då nuvarande frånluftsdon i köket är inställt på grundflöde funkar det dåligt att få iväg matoset från fläkten. Vi söker ett reglerbart frånluftsdon till köket så man kan öppna upp utsuget vid matlagningen, såna som man kan reglera manuellt med ett snöre eller elmanöver.
Kan någon tipsa lösningen?
mvh/john
Tack för omtanken. Förslaget kom från Styrelsen. Jag behöver bara hitta rätt produkt.
 
N Nacka6688 skrev:
Tack för omtanken. Förslaget kom från Styrelsen. Jag behöver bara hitta rätt produkt.
Men då så. Min "varning" var utifrån alla trådar jag läst här om kreativa ventilationsmodifieringar som inte blivit så bra.

Kanske denna:

Forceringsventil VEL 100 vit i polypropylenplast med 30 minuters timer.
https://www.luftbutiken.se/franluftsventil/6194-vel-10-1-1-2.html

EDIT: Jag tror "forceringsventil" är rätt sökterm.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men då så. Min "varning" var utifrån alla trådar jag läst här om kreativa ventilationsmodifieringar som inte blivit så bra.

Kanske denna:

[bild]
[länk]

EDIT: Jag tror "forceringsventil" är rätt sökterm.
Tack! Det kan vara typen Styrelsen rekommenderade...Jag kollar ut den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.