Hej. Mitt första inlägg på det här forumet. Hoppas på hjälp med detta. Vi har köpt hus vi precis flyttat in i. Huset är från 1911 med äldre vattenburen uppvärmning med bergvärme (IVT greenline E11) installerad 2001.
Huset har äldre radiatorer av lite olika typ men nästan samtliga har slottsventil och ingen termostat. Förra ägaren har sagt att jag inte bör pilla på ventilerna utan de ska stå öppna. Några av radiatorerna är avstängda.

Jag vill gärna justera värmen i huset, framförallt att värmen i vissa framförallt sydliga, soliga rum har högre temperatur, men i köket som är mot norr är det kallare. Det kan nu under februari då det varit soligt och några plusgrader varit runt 23 grader i vissa rum och 18 i köket. Slottsventilerna vill jag nog inte justera själv, vet inte om det kan bli någon läcka? Och vad jag förstår, ska du väl inte strypa vissa ventiler för att justera bergvärme? Varit och skruvat lite på pumpens kurvor för att justera temperaturen, men det är en ojämnhet mellan olika rum.

Är osäker på andra faktorer, som att pumpen är gammal och behöver besiktigas. Men ska enligt förra ägaren ha funkat utan problem.
Det känns som vissa radiatorer är mer varma än andra och därmed ger högre effekt, men det är kanske oundvikligen blir så med rördragning och cirkulationen i huset, att vissa radiatorer blir varmare än andra. Men kan detta göra att vissa rum blir varmare? Kan jag på något sätt justera värmen så det blir mer jämn temp. Skulle egentligen vilja sänka temp i de varma rummen.

Jag lär väl ta en kontakt med installatör av bergvärme för lite synpunkter eller VVS-tekniker för frågor om ventiler. Tog en bild på en slottsventll. De sitter som berget för övrigt.

Säkert dumma frågor, är tacksam för hjälp och insikter.
 
  • Vitmålad gammaldags radiator med avstängningsventil och vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej! Man bör undvika att vrida på gamla slottsventiler, de kan lätt börja läcka då. Fast de är ganska enkla att ta isär och packa om med nytt lin och tätningspasta om man vill. Har man värmepump är det i första hand värmepumpens inställningar som ska styra temperaturen i huset och man ska undvika att använda termostater i rummen. Några få termostater går dock bra om de rummen blir extra varma av t.ex. solen. Man byter då normalt hela ventilen till en som är avsedd för termostater. Kan även finnas insatser till slottsventiler så inte hela ventilen måste bytas men prismässigt blir det det samma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Välkommen! Inga frågor är för dumma. Finns bara dumma svar!

Slottsvred går visst att vrida på; ibland krävs våld och polygrip för att vrida på dem, men det kan man absolut. Längst ut sitter en mutter som man kan skruva åt, ifall det blir lite läckor.

Varmt är åt Vänster, gammal tumregel för slottsvred, men blir det inte varmt ändå så är det förmodligen dags att lufta elementen. Det gör du själv enkelt.

Lite 5-56 eller WD-40 skadar inte heller för att göra det lättare att vrida på dem.

( Här i vårat hus är det slottsvred överallt.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Man bör undvika att vrida på gamla slottsventiler, de kan lätt börja läcka då. Fast de är ganska enkla att ta isär och packa om med nytt lin och tätningspasta om man vill. Har man värmepump är det i första hand värmepumpens inställningar som ska styra temperaturen i huset och man ska undvika att använda termostater i rummen. Några få termostater går dock bra om de rummen blir extra varma av t.ex. solen. Man byter då normalt hela ventilen till en som är avsedd för termostater. Kan även finnas insatser till slottsventiler så inte hela ventilen måste bytas men prismässigt blir det det samma.
Tack för svar. Vill helst inte byta mot termostat, de gamla ventilerna är ju fina. Kan vara bra att titta på någon insats då. De rummen som är varma är en utbyggnad och används inte, så får kolla på att stänga av värmen där.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Välkommen! Inga frågor är för dumma. Finns bara dumma svar!

Slottsvred går visst att vrida på; ibland krävs våld och polygrip för att vrida på dem, men det kan man absolut. Längst ut sitter en mutter som man kan skruva åt, ifall det blir lite läckor.

Varmt är åt Vänster, gammal tumregel för slottsvred, men blir det inte varmt ändå så är det förmodligen dags att lufta elementen. Det gör du själv enkelt.

Lite 5-56 eller WD-40 skadar inte heller för att göra det lättare att vrida på dem.

( Här i vårat hus är det slottsvred överallt.)
Tack för svar och bemötandet! Vad bra, ska se att jag vrider åt rätt håll också, undrade över det också. Bra tips om att lufta elementen. Känner till det, men har inte hunnit med det än. Mycket att tänka på med som nybliven husägare…
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Stämmer att man reglerar temperaturen genom att ändra pumpens värmekurva, men detta förutsätter såklart att man först trimmat in alla radiatorkretsar så att man får jämn temperatur i huset.

Enkelt så kan du göra så här:

1. öppna alla ventiler helt. Sedan reglerar du ner så att alla håller samma temperatur som den som i fullt öppet läge är kallast.

2. ändra pumpens kurva så att den motsvarar den temperatur du vill ha i huset.

vill du göra det lite mer avancerat så kan du använda en IR termometer och mäta delta mellan inkommande rör och utgående och justera tills det är samma på alla radiatorer. (Förutsätter dock att radiatorerna har rätt storlek för det rum de är monterade i)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Nja. Kurvan är i första hand en anpassning till var i landet man befinner sig och i viss mån husets egenskaper. Fabrikanter brukar ha ett standardvärde beroende på var installationen är gjord som stämmer ganska bra.
Vill man öka eller minska inomhustemperaturen parallellförskjuter man istället kurvan.
Kosta inte på pumpen några "besiktningar" Det allra mesta (utom vissa rena fel) klarar du av själv med lite googlande och att fråga.
 
  • Gilla
AxelP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.