Vi har kommit i diskussion med en bekant hur man bäst reglerar hans öppna spis. Det är en stor finsk täljstens-spis med dels ett spjäll över eldstaden och dels ett spjäll under eldstaden. Så frågan är helt enkelt: skall man reglera draget med det övre spjället eller med det nedre spjället?
För- eller nackdelar med det ena eller andra?
Eller en kombination av båda?

Reglerar man med det övre spjället så borde man få övertryck i eldstaden enligt mig, och omvänt, reglerar man med det undre spjället borde man få undertryck i eldstaden.
 
Kan tyvärr inte redogöra för din kompis täljstenskamin...men jag säger att man reglerar med båda spjällen under eldning.
Så gjorde jag med min kökspanna.
Den övre stryper du rökgaserna med så det tar längre tid att få ut röken o den hinner värma lite mer.
Den undre antar jag du reglerar syret med och då hur hårt det brinner ( för mycket ryker det in o för lite brinner det dåligt)
Så en avvägd kombination är det bästa.:)
 
En öppen spis i täljsten? Om det är en öppen spis så spelar det ingen större roll hur du gör. Allt som innebär att det inte ryker in är ok.

Eftersom du sedan skriver finsk täljstens-spis så undrar jag om det verkligen är en öppen spis du menar. Om det är en täljstensugn eller täljstenskamin så är saken en annan. Spjäll kan sitta på olika ställen. För en noggrannare identifiering behöver du beskriva lite närmare eller fotografera spisen.

Det övre spjället, är det ett spjäll för sekundärluft eller är det ett rökgasspjäll? Om det är ett rökgasspjäll så stänger du det när du inte eldar och öppnar det när du eldar. Du kan eventuellt strypa en aning när du eldar för att minska intensiteten på elden. Om det är ett sekundärluftspjäll kan man reglera förbränningen med det. För lite luft ger tjock giftig rök och för mycket luft ger onödiga förluster. Ha det hellre för öppet än för stängt.

Det undre spjället skulle kunna vara antingen ett sekundärluftspjäll enligt ovan eller ett primärluftspjäll. Ett primärluftspjäll kan till viss del reglera effekten på eldstaden.

Sedan behöver man inte göra eldningen mer komplicerad än nödvändigt. Gå ut och titta på röken ur skorstenen. Kan du inte se den är det perfekt. Är den tunn och vit är lika bra. Är röken grå eller svart och tjock är det dåligt och mest troligt är det för mycket ved, för lite luft eller av andra orsaker brinner dåligt. Då kan man prova att röra lite på spjällen.
 
Är det en NunnaUuni du har?
 
Jag kan mycket väl blanda i hop begreppen. Fabrikatet är Tulikivi och om jag blandar ihop kamin/öppen spis/ugn så beklagar jag. Det är ju i vart fall inte en öppen spis eftersom den har en lucka man kan stänga.

Det övre spjället är som jag förstår det bara ett avstängningsspjäll och det nedre spjället reglerar primärluften.
 
Kamin, spis eller ugn är inte så noga i sammanhanget. Begreppen har inte skarpa gränser. Det var öppen som jag hängde upp mig på. Då använder du lämpligen det nedre spjället för att reglera effekten. Håll koll på röken bara så att du inte drar igen spjället för mycket.

Skillnaden mellan täljstensugn och täljstenskamin är främst hur mycket den väger. Ugnen är tyngre. Om du har en tung eldstad bör du elda en rejäl brasa och sedan vänta med att elda tills den kallnat efter något dygn. En tung eldstad väger ett ton eller mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.