Hej, Ny här man har kikat och läst diverse under flera år, dock aldrig känt nå behov av att lägga mig i nån disskution eller ställa nån fråga så är först nu jag har registrerat mig.

Lite info först, Jag har en enplans villa 160kvm, utbyggd i år med 80 kvm, golvvärme i plattan. köket ligger det slinger för vattenburen golvvärme också. så totalt 100kvm med golvvärme och resterande radiatorer.

satt dit en fördelare, 5 slingor. just nu kopplad mot en liten elpanna då jag håller på och sätter in ny vedpanna. raditorerna går på gamla vedpannan än så länge. Kopplat klart det sista i nya pannrummet idag och håller på och fyller det vatten(tar tid med 4m3 acctank). Besiktning nästa vecka så börjar bli läge att få ihop det med kåken snart.

Shuntstyrning i separat pannrum så går färdigshuntat vatten i kulverten. rumsgivare i gamla hallen styr den. Vedeldning alltså för att förtydliga.

Nu till själva frågan: hur ska man göra med styrning av temperaturen på golvvärmen, köpa en shuntgrupp, reglercentral, rumstermostater mm känns inte så lockande då prislappen gärna drar iväg med en 15 papp. rumstermostater i varje rum känns överkurs det med, har faktiskt fungerat över förväntan med elpannan och enbart körd på termostaten på den och sen justerat flödet till rummen olika. är i princip bara badrummet som har en dörr att stänga sen är det öppen planlösning på resten.

Jag hade en liten fundering på att köra med en vanlig shunt och cirkulationspump. sätta shuntautmatik med rumsgivare centralt i nybyggnationen. vad tror ni om en sådan lösning? inte helt gratis med shuntautomatiken dock. eller finns det andra grejer man ska kolla upp?

Fördelaren sitter placerad i gamla pannrummet så någon form av elektrisk styrning(helst trådlöst) är ett måste.

Så någon med nå tankar och ideer?
 
allvarligt? ingen med nå ideer?
 
Rumsgivare och styrning på alla slingor är bortkastat. Du justerar in flödet i alla slingor en gång och därefter fungerar det bra för nästan all framtid. Det viktiga är att få till en lämplig framledningstemperatur till hela golvvärmen. Med en värmepump så jobbar man med olika värmekurvor som beror på utomhustemperaturen och även det är normalt sett en engångsinställning som sedan fungerar bra under värmepumpens hela livstid.

Om du ska elda med ved så antar jag att framledningstemperaturen kommer att variera en hel del och då låter det lämpligt med en shunt med någon sorts styrning, antingen med innegivare eller med utegivare. På så vis bör du få ungefär samma funktionalitet som man har i värmepumpar.
 
okej, tack för svar.
då är jag inte helt ute och cyklar med mina tankar då.
köper en vettig shuntautomatik så man kan ställa max och min temp på typ mellan 25-35 grader så borde det ju funka.
 
Kör ALLTID med rumsgivare, vill ha möjligheten att styra temperaturen individuellt för varje rum. Med termostat blir temperaturen mycket jämnare, framför allt då solen värmer vissa rum som då inte behöver värme, medan rummen i skugga behöver värme.

Skulle personligen aldrig välja bort rumstermostater...
 
Autodidak1 skrev:
Kör ALLTID med rumsgivare, vill ha möjligheten att styra temperaturen individuellt för varje rum. Med termostat blir temperaturen mycket jämnare, framför allt då solen värmer vissa rum som då inte behöver värme, medan rummen i skugga behöver värme.

Skulle personligen aldrig välja bort rumstermostater...
Okej, ska jag köra med rumstermostater så är det i princip bara badrummet och vardagsrum som är aktuellt, kök och vardagsrum sitter ihop med en 2 meter stor öppning så så stor skillnad blir det nog inte där. kontoret går alla värmesligor igenom så där har jag svårt att styra.

därför jag funderar på en shuntautmatik och styra värmen på shunten, då kan jag helt enkelt välja bort en hel del komponenter och ändå få möjlighet att styra värmen i vardagsrum lite. med andra ord ha rumsgivare på shunten i vardagsrummet.
 
Då skulle jag också börja med att testa utan rumstermostater, går lösa efteråt med trådlöst om du känner att du behöver. Jag tycker behovet är störst i sovrum och bad, men brukar sätta överallt eftersom merkostnaden är liten då man ändå börjat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.