Dvillan
Hallå!
Jag ska börja med att erkänna att jag är helt novis när det gäller värmesystem..

Jag har vattenburen golvvärme anslutet till frånluftvärmepump och termostater i varje rum. Fördelaren, typ thermotech sitter i ena änden av huset och i andra sidan av huset, så lång bort som möjligt från fördelaren, har jag två rum som jag upplever för kalla i jämförelse med de andra rummen. Termostaterna är på max. Jag misstänker på grund av längre slingor så behövs dessa slingor justeras separat, för jag vill inte ändra temperaturen från värmepannan då tempen i övriga rum är OK. Hur gör man det? Lägger in en bild på fördelaren.

Tack!
 
  • Värmefördelare för golvvärme med justerbara ventiler och anslutna rör, elektronisk enhet ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs monteringsanvisning sida 3 INJUSTERING AV FÖRDELARE
https://www.thermotech.se/wp-conten...1909-Golvvärmefördelare-563XX-SV-FI-EN-RU.pdf
Ett förslag kunde vara att skruva ned varje injusteringsventil ett halv varv med undantag från ledningarna tills de svalare rummen för att se då vad hände. Om inget skillnad märks så fortsätter ett halv varv till.
Med en IR kamera kunde man kolla för att se om temperaturen ökar i just de ledningarna.
 
Dvillan
L lostinsweden skrev:
Läs monteringsanvisning sida 3 INJUSTERING AV FÖRDELARE
[länk]
Ett förslag kunde vara att skruva ned varje injusteringsventil ett halv varv med undantag från ledningarna tills de svalare rummen för att se då vad hände. Om inget skillnad märks så fortsätter ett halv varv till.
Med en IR kamera kunde man kolla för att se om temperaturen ökar i just de ledningarna.
Tack för hjälpen! Detta ska jag prova, om jag noterar allt jag gör så borde det gå att återställa som det va om det inte skulle hjälpa (y)
Hade varit intressant att se med värmekamera :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Dvillan Dvillan skrev:
Tack för hjälpen! Detta ska jag prova, om jag noterar allt jag gör så borde det gå att återställa som det va om det inte skulle hjälpa (y)
Hade varit intressant att se med värmekamera :thinking:
Jag ser att jag skrev kamera men menade ir termometer.
 
Dvillan
L lostinsweden skrev:
Jag ser att jag skrev kamera men menade ir termometer.
Det funkar ju också men roligare med kamera :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.