Hej!
Jag undrar vilka regler som finns avseende hur mycket man får kopiera från husleverantörers husmodeller när man själv ritar sitt hus.
Jag har inte använt mig av några ritningar från husleverantören i fråga och har därför säkert andra mått än det hus som jag har utgått från. Huset som jag har ritat själv är utseendemässigt väldigt likt på utsidan men planlösningen skiljer sig en del.
Finns det några riktlinjer eller principer över hur mycket man får kopiera från en husleverantör utan att för den delen använda sig av några ritningar från densamma? Vad kan hända?

Tacksam för svar!
 
Kör på bara!
 
Jag håller med - kör på. Du har ju ändrat på ritningen och då är det inte samma hus!
 
A
Vi har själva tagit idéer från hustillverkare och låtit vår arkitekt rita om enligt våra önskemål, inga problem så länge man inte kopierar ett hus helt och hållet rakt av.

Vi har fått igenom bygglov och har i dagarna schaktat av tomten så kör så det ryker!
 
Hmmm...ja de flesta hus påminner ju om varandra....svårt att finna något helt unikt. Tror nog att arkitekten/konstruktören sneglar på andra redan befintliga hus när de spånar om nya husmodeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.