Hej! Är det någon som har koll på vad som gäller när man vill bygga ut befintlig altan vid radhus där tomterna går parallellt? Har fått så mixade svar så tänker att jag ställer frågan i världens bästa forum istället :)

Tomterna ligger som enligt bild. Befintlig altan är markerad med rosa och vi önskar bygga ut den enligt blå markering. Kräver denna utökade altan godkännande från såväl granne nr 1, 3 och 5 (markerade nummer på kartan)? Eller bara granne 1 om det är närmare än 4,5 m till dennes tomtgräns?

Tusen tack på förhand!
 
  • Kartbild som visar planerad altanutbyggnad i blått på tomt nr 4 bredvid rosa befintlig altan, med omgivande tomtnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bostadsrätt? Hur högt över marken är altanen?
 
Hur hög är den? Om den är låg (brukar vara definierat som under 50cm)krävs inget godkännande från någon.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur hög är den? Om den är låg (brukar vara definierat som under 50cm)krävs inget godkännande från någon.
Radhuset är äganderätt. Altanen kommer att vara så nära mark som möjligt, så helt klart under 50 cm.
 
Då krävs inget godkännande av något slag.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Bostadsrätt? Hur högt över marken är altanen?
Äganderätt. Och altanen är ca 20 cm hög :)
 
Du har redan fått svaret från Daniel 109.
 
  • Gilla
Edsviksvägen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då krävs inget godkännande av något slag.
Underbart! Tusen tack för snabbt svar.
 
E Edsviksvägen skrev:
Hej! Är det någon som har koll på vad som gäller när man vill bygga ut befintlig altan vid radhus där tomterna går parallellt? Har fått så mixade svar så tänker att jag ställer frågan i världens bästa forum istället :)

Tomterna ligger som enligt bild. Befintlig altan är markerad med rosa och vi önskar bygga ut den enligt blå markering. Kräver denna utökade altan godkännande från såväl granne nr 1, 3 och 5 (markerade nummer på kartan)? Eller bara granne 1 om det är närmare än 4,5 m till dennes tomtgräns?

Tusen tack på förhand!
Boverket nu säger att närmare än 4.5m från grannars tomtgränser kräver deras godkännande dvs 1,3,5. Skall du bygga högre än 1.8m så krävs även bygglov. Tror att 50cm är en äldre regel
 
Det är ingen altan. Det är ett trädäck, det blir motsvarande krav som att lägga plattor.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen altan. Det är ett trädäck, det blir motsvarande krav som att lägga plattor.
Jo bygglovsbefriad men ej undantagen grannens godkännande vid mindre än 4.5m. En altan kallas ofta för trädäck
 
Nej, det krävs inget godkännande för trädäck. Du kan täcka hela tomten om du vill.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
H håbbe1961 skrev:
Jo bygglovsbefriad men ej undantagen grannens godkännande vid mindre än 4.5m. En altan kallas ofta för trädäck
Vad jag har läst mig till på detta forum får man brädlägga, plattsätta, asfaltera eller gruslägga sin egen tomt bäst man vill. 20 cm:s höjd är ingen altan.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B
D datja skrev:
Vad jag har läst mig till på detta forum får man brädlägga, plattsätta, asfaltera eller gruslägga sin egen tomt bäst man vill. 20 cm:s höjd är ingen altan.
Japp, har hört samma och kan tycka att det vore konstigt att förbjuda ett trädäck i marknivå. Men när man läser på Boverket eller kommunens hemsida för bygglovsenheten så brukar jag mest finna vaga formuleringar om att det antagligen är en bygglovsbefriad åtgärd om det är nära marken.

Tror ett samtal till den lokala bygglovsenheten är säkrast
 
  • Gilla
Edsviksvägen
  • Laddar…
Kika på Boverkets hemsida i stället. Eftersom kommun inte är inblandad via bygglov så sköter de ej grannsamtycket utan kommer ett klagomål så blir det problem
 
  • Gilla
Edsviksvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.