Hej!

Förhoppningsvis så får vi snart en tomt genom kommunen..

Och eftersom jag är väldigt bilintresserad så vill jag bygga ett stort garage på tomten också, nu är det bara så att jag vill på förhand veta om jag "får" bygga detta garage eller inte.

Min egna tolkning är att jag får göra det, för på detaljplanen står det att tomten får bebyggas till 25%, och med tanke på det huset vi vill bygga ( Myresjöhus Smart 150 ) med byggyta på 87 kvm tror jag och ett garage då med en byggyta på 114 kvm så blir detta 201 kvm.

Den minsta tomten är ca 850 kvm så 25% blir då 212 kvm.. där är vi ju på det säkra, och det är typ så långt min kunskap om regler osv sträcker sig inom detta.

Så min fråga är om det kan finnas andra allmänna regler som inte finns i detaljplanen?

Eller kan man förlita sig 100% till detaljplanen? :rolleyes:

Jag vill ju inte tacka ja till en tomt och sen få förklarat för mig att jag inte får bygga som jag vill när det är försent. :confused:

Kommunen i fråga är Linköpings kommun.

Tack på förhand ;)
 
Lägg ut detaljplanen här så får du hjälp.
 
I den sossestyrda kommunen Nässjö finns det begränsningar i en del detaljplaner som anger vägghöjden till 2,5 meter just av det skälet att man inte ska kunna ha billyft.I detta fallet hjälpte jag byggherren med en ryggåskonstruktion så vi fick in en lyft. Vet ej hur det är i Linköping om hur politikerna vill begränsa medborgarna.
 
Jag tolkar planen som du gör. Bör vara fritt fram att köra på som planerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Har du kollat översiktsplanen för området?
 
Jag tror inte att det är helt självklart att du får plats med det där på en del av tomterna. På plankartan finns prickmark mot gatorna. Jag såg inget mått på prickmarken, men det är ofta 6m som prickas från gata.

Med regler om 4m till gräns, 2m mellan komplementbyggnad och huvudbyggnad, och kanske 6m prickmark. Då tror jag att det kan bli lite besvärligt att få in både en dubbelgarageinfart och huvudbyggnad på bredden av vissa av tomterna.
 
Johannes Carlsson: Vad säger en översiktsplan? Har ej kollat något i denna, får läsa den när jag kommer hem från jobbet.

hempularen: Har ritat upp en av dom "sämre" tomterna och räknat lite på det och jag tror det ska funka :) ska dubbelkolla så jag räknat rätt dock.
 
Utan att veta, så tror jag att det kanske är lite "utmanande" att föreslå ett bygge där garaget är större än huvudbyggnaden.
 
Mats Lj skrev:
I den sossestyrda kommunen Nässjö finns det begränsningar i en del detaljplaner som anger vägghöjden till 2,5 meter just av det skälet att man inte ska kunna ha billyft.
Det har inget med billyft att göra. Det är för att en komplementbyggnad skall se ut som en komplementbyggnad.

Det är också det som eventuellt kan stoppa TS. Byggnadsnämnden kan tycka att garaget skall vara underornat huvudbyggnaden.
Innan du köper bör frågan ställas till kommunen.
 
Ja det är det isf där som dom kan sätta käppar i hjulen då, men det är ju ändå bara lite längre än det "normala", från gatan sett tror jag inte man tänker på att det är så stor skillnad mot ett "vanligt" dubbelgarage.

Är det inte ändå ganska vanligt med carport och dubbel garage innanför denna, längdmässigt blir det typ exakt vad jag tänkt bygga fast det är garage hela vägen :rolleyes:

Får som sagt försöka ta kontakt med kommunen :)

Om inte annat så får man försöka fälla några tårar på bygglovsansökan och skicka med en tjuga i brevet.. :up:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.