Den här tråden är en sidodiskussion som är flyttad från tråden Kommunens har byggt en vattengrop https://www.byggahus.se/forum/juridik/274869-kommunen-har-byggt-en-vattengrop.html

/Moderator


-----


Glöm inte kräva att de sätter upp staket runt träden också så att barnen inte kan få för sig att klättra upp där med risk för att de ramlar ner.
Undrar hur föräldrar som bor i närheten av sjöar, vattendrag osv uppfostrar sina barn???

Borde finnas viktigare saker som kommunen kan lägga pengar på.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Se möjligheterna istället. Tänk vad många blivande NHL-proffs ni kommer att kunna fostra där :)
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Och naturligtvis hamnar vi i debatten om curling och fjollighet. När man tänker efter så var det ju oundvikligt...

Till att börja med så är drunkningsolyckor den vanligaste dödsorsaken bland små barn! Grovt sett så dör ca 12 barn under sex år av drunkning varje år.
Men det kanske mest är pjosk? Om föräldrarna inte curlade så förbannat så skulle de barnen visst leva, de är ju bara begravda i onödan. Eller?

Den stora skillnaden mellan öppet vatten och ett träd eller liknande är att små barn klarar inte av att klättra upp i träd så därför är det ingen fara. Rent krasst så kan man säga att när ett barn är stort nog för att klättra i träd så är det också stort nog att förstå faran och är även förmögen att klättra ner själv. Om en olycka trots det inträffar (vilket naturligtvis sker rätt så ofta) så slutar det med en bruten arm eller en hjärnskakning. Tråkigt och onödigt visserligen men ändå inte så allvarligt. Efter 5-6 veckor åker gipset av och barnet kan öva på att klättra i träd igen.

Ett barn som går ner i vatten å andra sidan klättrar inte upp ur kistan efter 6 veckor utan det barnet är borta för alltid. Så snälla nån, sluta vara korkade och fördumma de risker som finns!



En intressant diskussion är dock den som oceanis funderar på. När blir ett vatten farligt?
Det vore ju fånigt att stängsla in varenda vattendrag i hela landet så det får väl bli en bedömning från fall till fall. Någon sorts tumregel borde kanske vara att om man tror att barn ska leka i närheten så bör man vidta någon åtgärd. Tex. om man anlägger en lekplats bredvid en å så bör man sätta upp ett stängsel längs lekplatsen så att barn inte ramlar i av misstag, men en bit bort får ån fortsätta ostängslad för där förväntas föräldrar hålla koll på sina barn.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
I det hela tycker jag att det ryms en diskussion som finns bortom curlande kontra realistiska faror. Den diskussion jag tänker på är den som handlar om inte enbart det olämpliga i att ha sina småknattar att leka själva ute, utan snarare den som talar om allt positivt som finns i att faktiskt vara med och leka med sina barn ute.
Där jag bor med familj så finns ett antal gamla dammar, åar och andra pölar. Det tänker jag mest på som ypperliga tillfällen för kreativ utelek med barnen.
På vintern - svetsa ihop en ismaskin av ett gammalt oljefat och en kälke och kör skridskor på pölen.
På sommaren - snida barkbåtar eller köp en radiostyrd motorbåt och kör med ungarna.
På våren kommer säkert några gräsänder hitta dit, ta med en påse gammalt bröd, spika ihop en parkbänk och sätt er och mata änderna. Öppnar säkerligen upp för fina samtal om djur och natur med ungarna.

Och framförallt, prata med barnen och lär de respektera men glädjas av vatten - för i slutändan är det tyvärr så att det är rätt ointressant hur stor pölen är, vem som anlagt den och så vidare. Små barn kan faktiskt drunkna i en vanlig liten vattenpöl som uppstår efter regn om olyckan är framme, vi har något sådant fall i Sverige var eller vartannat år. Så det handlar om föräldrar och deras uppmärksamhet, om det är curlande att vara uppmärksam och vara med sina barn när de leker utomhus så är jag det mer än gärna.
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Och när blir en damm en liten sjö..utan staket i såfall. Mest en undran!!
Jag tror det har med storleken att göra, och för att klassas som sjö måste det finnas inlopp/utlopp
 
Mattias_Eson skrev:
Jag tror det har med storleken att göra, och för att klassas som sjö måste det finnas inlopp/utlopp
Så du menar att om det finns inlopp och utlopp så slipper man staket :)
 
Det är ju intressant att titta på statistiken för de senaste 10 åren och drunkningsolyckor bland barn. Damm och pol ligger inte i topp precis utan badplatser, isvakar och badkar ligger nog risigare till. Vilket då egentligen skulle medföra att man förbjöd eller krävde staket runt badplatser och badkar också som en konsekvens av detta.

Jag tror den viktigaste saken är det som står i texten som finns i broschyren som MSB gett ut

" Lämna därför aldrig barn ensamma i badet eller i närheten av en fylld pool eller damm. Små barn bör bada på gripavstånd. Sätt heller aldrig ett annat barn att övervaka badningen."

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27469.pdf

Dvs föräldrarna har ansvaret för vad deras barn gör och om dom är så små att dom riskerar smita iväg långt från huset till en damm som vi kan se på TS bilder så får man nog stängsla sin tomt eller passa sina barn.
För om dom kan smita iväg till dammen kan dom likaväl smita iväg till närmaste väg och den statistiken är ännu mer allvarlig när det gäller antal dödade barn i trafiken.
 
harry73
Nu är vattenmagasinet inte en lekdamm och inte utformad som en. Några kantar (minst två) är väldig brant och även under vatten är det troligtvis brant. Jag kan tycka att det är ett missat tillfälle att låta barnen vid vattnet.
Pratar vi om curlande föräldrar då är det framförallt i högre ålder som det blir curling. Att följa med på jobbintervju är curling, att packa skolväskan till en 14åring också. Att vara med sin 4 åring när den leker utanför tomtgränserna inte.

Som förälder måste man bedöma säkerheten av det området, och om mitt barn får leka här utan tillsyn beror på simkunnighet och om barnet vet och förstår att hen inte får vara vid vattnet (och lyder såklart)
Och då är staketet inte längre en säkerhetsfråga för barnet men en bekvämlighetsfråga för föräldrarna.

EDIT: jag pratar specifikt om vattenmagasinet som diskuteras i ursprungstråden,
https://www.byggahus.se/forum/juridik/274869-kommunen-har-byggt-en-vattengrop.html
 
Redigerat:
O
Staket är bra, det hjälper föräldrarna i deras uppfostran. Den uppfostran som går ut på att inte säga nej, utan låta andra göra det... :p
"good fences make good neighbors"

De regler som gäller kring simbassänger borde nog kunna vara applicerbart även på denna....
Eftersom det är en fråga om säkerhet så är det nog som sagts tidigare ordningslagen....
Men man vet aldrig...
 
Redigerat:
Jag tror enligt de tidigare besluten att kommunen kan åläggas att sätta staket runt damm i bostadsområde, men jag skulle tro att denna praxis kommer att luckras upp. Många kommuner här längs kusten i skåne planerar in enklare diken och fördröjningsmagasin i nya områden. Jag tror att det kommer bli vanligare med vatten i bostadsområden, och att man då vänjer sig vid detta och hanterar det på samma sätt som man hanterar biltrafik inom området. Fördröjningssystem på tomten så att små barn inte kommer ut, och extra övervakning på rymningsbenägna fyraåringar.
 
Så då behöver man inte staket runt en pool heller då? Det borde vara samma regelverk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.