Hej,

Jag är intresserad av att bygga balkong till min bostadsrätt och skulle gärna få lite tips och råd. I dagsläget är det bara min lägenhet som inte har balkong i hela föreningen så jag undrar om det är lönt att driva det ensam.

Min lägenhet ligger på 4e våningen på gaveln på huset (högst upp under snedtaket). Det är bara jag som har lägenhet på mitt våningsplan, tvärs över trapphuset ligger vindsförråden så det kanske finns belägg för utrymningsskäl?

Jag inser att det blir dyrt att vara ensam om det men balkongen skulle isåfall ligga i rakt västerläge med bra utsikt så värdeökningen kanske skulle kunna motivera det ändå? Lägenheten är idag värderad kring 2,5 miljoner
 
D
Kollade själv på det för några år sen. Har tyvärr inte kvar infon.
Vad jag hittade så var det väldigt svårt få fram priser. Är nog för det är nog rätt mycket som spelar roll vad för typ av fasad m.m. man har.
Tror jag efter man kollade runt en del gissade sig till det hade i mitt fall gått på 100'000-200'000 kr.
Sedan så är väl inte lättaste att få godkännande för det, då tänker jag från styrelsen men även av de som berörs.
Man kan ju göra det på olika sätt men den under kan ju påpeka att den förlorar ljus eller liknande för det.

Min fråga är hur mycket saknar du balkong? Hur mycket trivs du i nuvarande lägenhet?
För mig blev jag flyttade inte bara för balkongen men till större, bättre planlösning, balkong.
 
C
Välkommen till forumet!

Vår BRF byggde balkonger för ett antal år sedan, vilket var en otroligt segdragen process med en hel del lärdomar.

Rent grundläggande är att du själv inte kan bygga balkongen, utan föreningen bygger den och upplåter den sedan till dig. Ett balkongbygge är dessutom enligt praxis en sådan åtgärd som kräver stämmobeslut med särskild majoritet och där den som motsätter sig beslutet kan överklaga i hyresnämden osv. Därför måste du lämna in en motion till stämman, och då är det förstås bra om man redan krattat manegen och gjort ett bra konkret förslag och förankrat detta hos övriga medlemmar. Framför allt de grannar som kan påverkas direkt.

Innan du kommer så långt så bör du dock försäkra dig om det överhuvud taget är möjligt att få bygglov för balkongen.
Läs t.ex. på BBR, boka tid hos kommunens bygglovsrådgivning, prata med balkongentreprenörer.

Notera att det som sagt är föreningen som är byggherre och avtalar med entreprenören om själva genomförandet. Detta kan vara lite av ett moment 22 då du i ett inledande skede kanske vill anlita en entreprenör själv för att få offert och för att utforma ett konkret förslag. Men det är ju inte säkert att föreningen är nöjda med dit val av entreprenör eller de offerter som lagts fram. Föreningen skall samtidigt avtala med dig angående kostnaden och riskerna för entreprenaden.

Bygglov skall sökas och godkännas vilket som bekant kan vara en process i sig.

Några lärdomar från vårt "balkongprojekt" är att fokusera på att göra rätt saker i rätt ordning och ha koll på vem som ansvarar för vad.

I vårt fall lade balkongbyggarna, förmodligen pådrivna av den entreprenör de själva "valt", mycket energi på att föreningen skulle avtala om genomförandet, långt innan processen kommit så långt.

Likaså lades väldigt mycket fokus på att forcera igenom stämmobeslutet innan förslaget var "beslutsmässigt". Detta pga att det fanns vissa som ville sälja sin bostadsrätt med "rätten" att bygga balkong.

Lita inte på att entreprenörerna har koll på byggreglerna. I vårt fall fick bygglovsansökan rejält med backning pga väldigt fundamentala byggregler som de borde ha örnkoll på. Flera balkonger som "utlovats" visade sig inte kunna byggas alls.

Man får också vara beredd på att det kan ta väldigt lång tid om inte allting går som på räls.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tack för era svar! Det verkar onekligen vara ett komplicerat projekt. Jag tror ju iochförsig att det ska vara möjligt att krångla sig förbi det rent formella beslutsfattandet, det finns balkonger på varje våningsplan på fasaden nedanför mig och eftersom jag är ensam på mitt plan blir det inga problem med skymd utsikt eller insyn. Dock kanske det vore klokt att se om det är någon balkong- eller fönsterrenovering inplanerad den närmsta tiden så man kan samordna.

Det är en väldigt bra lägenhet annars, det är egentligen bara en uteplats som saknas för att den ska vara perfekt. Jag tror det hade gjort mycket för värdet.
 
D
Men hur har du med de som bor under? Tänker ju att någon granne under motsätter sig för den påpekar att din balkong kommer skymma solen för den.

Ville bara nämna och hade inte förvånat om fastän själv personen har en balkong skulle säga något sådant. (Jag hoppas så inte är fallet ville bara förvarna att det kanske kan inträffa)
När föreningen målade om balkongerna i en annan färg fick vi anmälan som var idiot sak men drog ut på tiden för att följa upp och vänta på besked.
 
C
Daniel_82 skrev:
Ville bara nämna och hade inte förvånat om fastän själv personen har en balkong skulle säga något sådant. (Jag hoppas så inte är fallet ville bara förvarna att det kanske kan inträffa)
Instämmer. Balkongbygge kan vara otroligt känsligt för vissa, även om de redan har en egen balkong. Tyvärr...
Ta inte för givet att övriga medlemmar är med på noterna.
 
Kolla på andra sida NJA 2009 S.500

Annars kan ju likhetsprincipen vara till din fördel i den här frågan.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Bygglovsavdelningen i din kommun.

Alla kan söka bygglov, behöver inte vara fastighetsägaren som söker. Det kan finnas en fördel med att du söker själv just med anledning av likhetsprincipen. Är föreningen emot så kan det blir något knepigt att få sin röst hörd.

Som någon var inne på tidigare så kan det bli stökigt med själva entreprenaden, vem som är byggherre, uppdragstagare etc. Därför bör du fråga just Bygglovsavdelningen hur ni ska göra
 
C
Det är riktigt att om det tidigare fattats beslut om balkongbygge bör TS framgångsrikt kunna argumentera för att beslutet även skall gälla hen. Frågan är om de andra balkongerna i TS fall tillkommit i efterhand genom stämmobeslut, eller om de funnits där från början(?)

Fattar inte vad TS skulle tjäna på att söka bygglov på egen hand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.