Håller på att renovera att hus från början av 1900-talet och ska börja med ett badrum på nedre plan nu. där badrummet kommer att bli står en av två skorstens stockar. I rummet som blir vägg i vägg kommer vi att göra en matsal och där vill jag ställa en gammal gjutjärnskamin som jag har hittat. Nu till frågan.
Jag kommer att få dra en kanal på 70 cm som blir liggande över taket i badrummet. Pratade med sotaren där jag bor och han ville att jag skulle dra ett rostfritt rör och isolera det med dubbel 30mm stenull, sen ville han ha ett schakt av fibersement skivor med 500 mm fritt utrymme. Om jag ska bygga det som han vill så kommer hela kalaset att hamna på 1180 millimeter. finns det nått annat sätt att göra det på. dubbla fibersement skivor eller ett färdigt skorstens rör eller dylikt? Har läst mig till att färdiga skorstens rör bara behöver 50 mm till brännbart.

Tacksam för svar och ett gott nytt år till er alla :)
 
Till en gjutjärnskamin ska du inte ha modulskorstenar av modern typ, det är tunt skitgods i dem och då kan du inte använda din tåliga gjutjärnskamin till eldning av den klass den klarar av (till skillnad från moderna plåtkaminer).

Har du verkligen hört rätt från din sotare, du borde ha 50 mm luftspalt mellan utsidan av den yttre nätmattan till mineritskivan. Tex. ett 100 mm rör bygger då ca 100 + 2x2x30 + 2x50 + 2x12 = ca 344 mm? http://umesotning.se/?page_id=75
 
Om man tar ett 120mm * 3mm rör och isolerar det. Sen klär man det med plåt och bygger ett schakt av t ex minerit med 50mm luftspalt och inspektionslucka så är man säker eller?
ska man köra rostfritt eller svart?
 
Jag har för mig att du behöver 4 mm gods om du ska rostande cortenstål, men bara 3 mm om du går på rostfritt eller syrafast. Varför ska du ha plåt i konstruktionen. Du sätter 2x30 mm nätmatta med förskjutna skarvar så räcker det. Sedan 50 mm luftspalt i alla riktningar och slutligen en låda i minerit. Om du använder träreglar för att bygga mineritlådan ska reglarna vara utvändiga på lådan.
 
Kanske offtopic, men sotaren brukar också vilja ha en sotningmöjlighet av hela kanalen. Om den kan nås från kamin inga problem annars kommer du behöva ha en sotlucka så att alla delar kan nås.
 
Ok låter rimligt.
kommer att ha en 90graders böj på röret ner till kaminen där jag tänker sätta en sotlucka samt en sotlucka in till schaktet från köket så att sotaren kan se hela konstruktionen, läst att dom vill kunna se in vid besiktningen samt att dom vill kunna mäta temperaturen vid eldning.

En till fråga till er, ni verkar vara pålästa i ämnet.
kommer att använda den gamla kanalen från oljepannan som stod i källaren. Är det då smart att låta hela kanalen vara kvar för att kunna få ut sotet i källaren eller kommer det bara leda till dåligt drag. Har så på två andra kanaler nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.