Aero
Finns det någon norm/regel som säger att ett badrum ska utformas någorlunda handikappvänligt vid nybyggnation?
Tänker på dörrstorlek, svängrum framför toa eller liknande...
Frågan gäller privat småhus.
 
Det är bra om man bygger wc / badrum så att man inte behöver bygga om ifall man blir rullstolsbunden tex 90cm dörrkarm och att det är plats runt wc, vet inte om det är krav men det är iaf uppskattat när man lämnar in bygglov, fick bara bra utlåtanden från kommunala handikapprådet i min ansökan där det var 90 dörrar och bra ytor i kök sovrum och bad
 
Vi bygger ett nytt hus och har i alla offertritningar fått en cirkel inritad i WC/dusch på bottenvåningen. Förstod först inte vad det var men det visade sig vara just svängrummet för en rullstol. Nu har jag inte måtten här men vår WC/dusch är väl drygt 3 m2 och då får cirkeln precis rum. Dörren är 90 bred. Enligt de uppgifter vi fått från husförsäljare så är detta ett krav vid nybyggnation. Likaså att man har möjlighet att ha ett sovrum på bottenvåningen (kan ju ordnas genom att minska vardagsrummet t.ex.). Blir man handikappad så ska man alltså kunna bo på bottenvåningen.
 
Lite OT i badrumsfrågan men man måste också tänka på tillgängligheten till huset. Man ska kunna dra en rullstol till ingången på huset. Detta kanske skiljer lite mellan olika kommuner också.
 
Aero
Ok tack det var bra info. Har sökt på nätet men hittar inte några mått.
Hur bred är en std rullstol egentligen? 70cm är inte tillräckligt på en gångpassage bredvid/framför toan?
90 cm dörr antar jag är karm-mått.
 
Hej igen,
Nu har jag måttet på cirkeln, diametern är 1,3 m. Utrymmet är 3,5 m2 (1,75 x 2 m med halva kortsidan lite snedställd där ingången är). Handfat och toa är placerade vid ena långsidan och duschen är i bortre hörnet av andra långsidan. Cirkeln får som sagt precis rum men inkräktar på duschutrymmet vilket gör att man inte kan ha en duschhörna med ramar runt om, om man måste in med rullstol. Dörren är en 9/21G. På ritningen ser det ut som om själva öppningen är 80 cm.
Jag vill påpeka att jag inte vet vad det står i reglerna. Vi har gått på vad vår försäljare och arkitekt sagt till oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.