Vi har en väg upp till oss som går mellan grannens och vårat hus. Det är våran väg och tillhör våran tomt men grannen har ett gångservitut på den. Enligt aktbilagan så står det tydligt att grannen har rätt till gångtrafik enligt sträcka "a-b", alltså från deras parkering till deras hus. Vägen är ganska bred och man kan med lätthet köra upp med bil fram till vårat hus och även stå parkerad där och dom kan fortfarande nyttja vägen upp som gångväg bredvid bilarna.

Utan att behöva gå in på allt för många detaljer och göra denna tråden milalång så valde vi att sätta upp en häck i mitten på vägen. Dom fick behålla halva vägen pga gångservitutet så att dom kan gå till sitt hus och vi behöll den andra halvan för att få lite avskildhet och kunna gå till vårat hus.

Nu har vi tänkt om. Det var dumt av oss att dela av vägen och sätta en häck i mitten. Vi vill återställa vägen OCH flytta häcken till BREDVID tomtgränsen så hela vägen blir gemensam igen. Vi har nämligen fått ett till barn. Och med en bebis och en bror på 3 år så vill vi verkligen kunna köra upp till huset igen, precis som innan, men även kunna parkera igen. Det är inte lätt att bära barn och hämta vagn och väskor och saker och allt vad det är hela den vägen upp. Det blir så mycket fram och tillbaka hela tiden och vill som sagt därför verkligen kunna köra upp igen och komma nära huset.

Ja det var väldigt dumt och förhastat av oss att sätta häcken så. Men gjort är gjort och så är det :)

Vi vill som sagt flytta häcken till sidan av gränsen och sätta den en bit från gränsen så den absolut inte kommer komma över på grannens tomt när den växt till sig. Den ska stå helt på våran sida.


Grannen gillar inte detta alls. Det var en mardröm att ens få till en häck för det var hela tiden problem från grannen på olika sätt.

Och nu skriver hon att hon absolut INTE kommer acceptera att vi använder vägen som parkering igen (som vi gjorde innan häcken kom upp).

Min fråga är, har hon verkligen rätt att säga vad vi får och inte får göra med vägen? Så länge det INTE tar bort hennes möjlighet eller försvårar att kunna gå upp till huset?

Kan hon kräva att vi inte får köra upp till huset? Parkera där? Eller ens att flytta häcken? Kan hon säga emot detta och ha rätten på din sida? Trots att vägen är våran och hon endast får nyttja den för att gå på den?

Jag bifogar två bilder för bättre förståelse.
Första bilden visar hur häcken är nu. Mellan våra hus och i mitten på vägen.
Andra bilden visar hur vi tänkt sätta den och lämna en stor öppning för dom att traska in till sitt hus.

Snälla är det någon som kan lite om regler? Tack så mycket på förhand!
 
  • Enkelt ritad planvy över en väg med en häck i mitten mellan två tomter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en väg mellan två hus med en häck i mitten som delar vägen i två avsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
husägaren2021 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannen har fel. Ni disponerar er fastighet och bestämmer hur det ska vara med häckar, uppfarter, parkeringar och vad det nu är. Den enda inskränkningen ni är att grannen ska kunna utöva sitt servitut obehindrat, d v s kunna gå sträckan a-b enligt servitutets skrivning. Det får era åtgärder inte hindra.

Men sen kan det ju vara lämpligt att vara lite smidig när ni bor så nära varandra och jobba på kommunikationen.
 
  • Gilla
shtob och 15 till
  • Laddar…
A
Vad är på eran sida emot huset?
Plocka bort lite extra där så att det kanske handlar om en extra 50 cm.. Eller 100 cm så att bilen kommer ytterligare lite på sidan, Då brukar de flesta bli nöjda även om de inte har med saken att göra..
 
Maskintok skrev:
Vad är på eran sida emot huset?
Plocka bort lite extra där så att det kanske handlar om en extra 50 cm.. Eller 100 cm så att bilen kommer ytterligare lite på sidan, Då brukar de flesta bli nöjda även om de inte har med saken att göra..
Det går tyvärr inte att plocka bort någon extra del där tyvärr. Det är inte mycket tomt mellan huset och själva vägen. Och vi har dessutom lampor, marksten, och rabatter där. Och det skulle vi heller inte vilja plocka bort. Då är det lättare att återställa vägen ist. Men annars hade det varit en bra idé!
 
  • Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
A
S Sassa4 skrev:
Det går tyvärr inte att plocka bort någon extra del där tyvärr. Det är inte mycket tomt mellan huset och själva vägen. Och vi har dessutom lampor, marksten, och rabatter där. Och det skulle vi heller inte vilja plocka bort. Då är det lättare att återställa vägen ist. Men annars hade det varit en bra idé!
Ja jag är van åker och skogsmark..
Tänkte aldrig på detta..
:thinking::D
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vägen hör till er och tillhör er tomt, men ligger den på er fastighet?
Om så är fallet har ju inte grannen något att säga om hur ni planerar er egen beväxtlighet på er tomt, eller hur ni väljer att använda er egen väg.

Så länge er granne kan använda sitt servitut och gå på vägen är det ju inget problem.
Har grannen sagt varför hon inte skulle acceptera att ni kör bil på er väg?
 
  • Gilla
ullis54
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannen har fel. Ni disponerar er fastighet och bestämmer hur det ska vara med häckar, uppfarter, parkeringar och vad det nu är. Den enda inskränkningen ni är att grannen ska kunna utöva sitt servitut obehindrat, d v s kunna gå sträckan a-b enligt servitutets skrivning. Det får era åtgärder inte hindra.

Men sen kan det ju vara lämpligt att vara lite smidig när ni bor så nära varandra och jobba på kommunikationen.
Tack för svar! Allt var väldigt trevligt mellan oss i början men det har successivt blivit väldigt infekterat. Absolut inte från våran sida. Men hon är väldigt speciell och påpekar väldigt mycket om allting hela tiden. Vi skulle aldrig säga någonting om vad hon vill göra på sin sida, men hon har mycket att säga till om det vi vill göra. Hon lyckades ju få halva vägen trots att hon endast bara har rätt att gå på den. Vi hade kunnat vara snåla och ge henne en liten bit som endast hon får plats att gå på, men hon fick halva vägen, som hon mer än väl kan bre ut sig på.
 
  • Gilla
  • Arg
scanmar och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att grannen är nöjd med nuvarande häckplacering eftersom den i praktiken ger (intrycket av) större tomt. Men ni gör självklart vad ni vill på er tomt, så länge grannen fortfarande kan nyttja sitt servitut.

Jag tolkar det som att grannens hus är överst i bild här? Var går egentligen tomtgränsen? Om den går vid det nya gröna strecket vid sidan av vägen så förmodar jag att gränsen sträcker sig vidare längs samma linje även vid vägens slut och att ni med andra ord skulle kunna flytta häcken närmare grannens hus även där? Det kan i så fall också påverka den griniga inställningen (men inte er rätt att flytta häcken så länge den fortsätter att hålla sig inom er tomt).
 
  • Gilla
TSkoogh och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vägen hör till er och tillhör er tomt, men ligger den på er fastighet?
Om så är fallet har ju inte grannen något att säga om hur ni planerar er egen beväxtlighet på er tomt, eller hur ni väljer att använda er egen väg.

Så länge er granne kan använda sitt servitut och gå på vägen är det ju inget problem.
Har grannen sagt varför hon inte skulle acceptera att ni kör bil på er väg?
Ja den ligger på vår fastighet.

Nej hon har inte sagt varför hon vägrar acceptera det :thinking: Vill nästan inte ens fråga varför hon inte vill det för svaret ändå inte spelar någon roll. Det blir så mycket diskussioner och onödigt daltande. Vi vill bara flytta den utan några problem.
 
  • Gilla
ullis54
  • Laddar…
S Sassa4 skrev:
Ja den ligger på vår fastighet.

Nej hon har inte sagt varför hon vägrar acceptera det :thinking: Vill nästan inte ens fråga varför hon inte vill det för svaret ändå inte spelar någon roll. Det blir så mycket diskussioner och onödigt daltande. Vi vill bara flytta den utan några problem.
Gör som du har tänkt.

Vad innebär "Inte acceptera" i praktiken? Kommer hon att elda upp ditt hus och din häck, eller kommer hon att göra diverse anmälningar till myndigheter? Det borde ju bli jättebra med häcken så att grannen inte ser er när ni kör upp med bilen.

Jag tycker du skall vara enkel och pragmatisk i ditt samtal med grannen. Om hon säger att ni inte "får" göra något så är det bara att ignorera, förklara vad ni tänker göra utan att formulera det som något annat än information från er till grannen och ta inte emot några protester. Grannen kommer nog att vänja sig till slut.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
M Modig skrev:
Jag tror att grannen är nöjd med nuvarande häckplacering eftersom den i praktiken ger (intrycket av) större tomt. Men ni gör självklart vad ni vill på er tomt, så länge grannen fortfarande kan nyttja sitt servitut.

Jag tolkar det som att grannens hus är överst i bild här? Var går egentligen tomtgränsen? Om den går vid det nya gröna strecket vid sidan av vägen så förmodar jag att gränsen sträcker sig vidare längs samma linje även vid vägens slut och att ni med andra ord skulle kunna flytta häcken närmare grannens hus även där? Det kan i så fall också påverka den griniga inställningen (men inte er rätt att flytta häcken så länge den fortsätter att hålla sig inom er tomt).
PRECIS sådär tror vi med det är. Nu är det som hon fått en större avgränsad tomt. Och vägen hon går på nu är faktiskt större än vägen bredvid en parkerad bil. Dock är en parkerad bild absolut inget hinder från henne att gå på vägen.

Ja du har helt rätt. Grannens hus är där uppe och vårat där nere. Häcken på gräset är innanför tomtgränsen så den kan vi inte flytta närmare. Utan vi låter den vara kvar. Målade bilderna på ett ungefär, men tomtgränsen sneddar liksom in på gräset mellan husen. Så vi kommer inte riktigt kunna få häcken i linje med öppning till grannens hus. Det får bli lite konstigt där :rofl:
 
G gaidin skrev:
Gör som du har tänkt.

Vad innebär "Inte acceptera" i praktiken? Kommer hon att elda upp ditt hus och din häck, eller kommer hon att göra diverse anmälningar till myndigheter? Det borde ju bli jättebra med häcken så att grannen inte ser er när ni kör upp med bilen.

Jag tycker du skall vara enkel och pragmatisk i ditt samtal med grannen. Om hon säger att ni inte "får" göra något så är det bara att ignorera, förklara vad ni tänker göra utan att formulera det som något annat än information från er till grannen och ta inte emot några protester. Grannen kommer nog att vänja sig till slut.
Gud vad härligt att höra en annan säga exakt så jag själv tänkt vi ska agera gentemot grannen. Då är jag inte ensam om att tänka så. Enkelt, informativt och utan massa petitesser.

Jag skulle kunna tänka mig att hon eventuellt skulle kunna ta det vidare rättsligt. Eller så kommer hon förbli att vara ett åskmoln mot oss för evigt :sweat:
 
  • Gilla
ullis54
  • Laddar…
S Sassa4 skrev:
Gud vad härligt att höra en annan säga exakt så jag själv tänkt vi ska agera gentemot grannen. Då är jag inte ensam om att tänka så. Enkelt, informativt och utan massa petitesser.

Jag skulle kunna tänka mig att hon eventuellt skulle kunna ta det vidare rättsligt. Eller så kommer hon förbli att vara ett åskmoln mot oss för evigt :sweat:
Jo, men ett åskmoln som granne är ju bättre än att själv vara åskmolnet. Det blir jobbigare för henne att vara arg än det är för er att ha en arg granne, så länge inte grannen då är pyroman. :)

Många gånger när någon som har ett härskande servitut klagar, beror det oftast på att man tror att servitutet innebär någon form av rättighet till hur marken skall hanteras, eller att man tror på någon form av samägande. Så är det ju inte. Om om din granne pratar med t ex lantmäteriet och får sina rättigheter förklarade så tror jag att förståelsen ökar, och därmed minskar den eventuella konflikten.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
A
Äger inte människan egen mark att ha stig på?
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jo, men ett åskmoln som granne är ju bättre än att själv vara åskmolnet. Det blir jobbigare för henne att vara arg än det är för er att ha en arg granne, så länge inte grannen då är pyroman. :)

Många gånger när någon som har ett härskande servitut klagar, beror det oftast på att man tror att servitutet innebär någon form av rättighet till hur marken skall hanteras, eller att man tror på någon form av samägande. Så är det ju inte. Om om din granne pratar med t ex lantmäteriet och får sina rättigheter förklarade så tror jag att förståelsen ökar, och därmed minskar den eventuella konflikten.
Ja den känslan får man verkligen om henne. Att hon tror hon har rättigheter om allt med tanke på hennes åsikter och krav om allting. Kommer antagligen få nämna lantmäteriet till henne om hon fortsätter hålla på
 
  • Gilla
sam norwich
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.