Hej,

Jag undrar vad som gäller för heta arbeten som utförts på fritidshus. Vi har som privatpersoner anlitat en entreprenör för att lägga papp på vårt tak, som i sin tur anlitat en underentreprenör som gjort själva jobbet på plats. Det har varit mycket konstigheter och felaktigheter från både över- och underentreprenör under arbetets gång, och vi anar oråd ang. denna del;
Vi har sett att man använt brännare. Taket har genomföringar. Vi har inte sett någon brandsläckare och misstänker att sådan ej använts, men kan inte vara helt säkra eller "bevisa" detta.
Vi har inte sett röken av någon tillstånds-/kontrollista etc. för heta arbeten och vi har själva som villaägare inte gjort någon delegering av tillståndsansvar, faktum är att vi som nog de flesta privatpersoner inte känt till någonting om hur heta arbeten funkar eller fått information om detta som kund, förrän vi nu själva började efterforska.
När vi söker på aktuella tätskiktsmontören här https://www.hetaarbeten.se/sv/om-heta-arbeten/sok-certifikat , får vi ingen träff...

Jag har förstått att min villaförsäkring inte har några bestämmelser ang. heta arbeten, men att det åligger utföraren i.a.f. att följa vissa krav, för dennes egen försäkring?

Vilka krav finns på anlitade entreprenören i vårt fall? Har de gjort fel om utföraren inte hade certifikat, om de inte kan visa upp tillstånds-/kontrollista eller ingen delegering skett? Vi vill veta om entreprenören kan ha utsatt vårt hus för en risk, eller om arbetet har gått rätt till.
 
Nu ska jag inte påstå att jag har 100% rätt här (är över tio år sen jag certifierade mig för heta arbeten) men jag är inte säker på att det krävs vid den formen av arbete?

Du hettar ju inte upp något till antändningspunkten och sprider ju inga gnistor..
 
Det finns inga lagkrav på tillstånd kring heta arbeten så det är något du skulle ha avtalat. Du är inte heller tullståndsansvsrig e.d. Känns som du har läst någon Afdel för nån entreprenad. Dock är det heta arbeten du beskriver och du bör kräva säkerhetshantering om det finns risk för brandspridning.
 
Violina Violina skrev:
Nu ska jag inte påstå att jag har 100% rätt här (är över tio år sen jag certifierade mig för heta arbeten) men jag är inte säker på att det krävs vid den formen av arbete?

Du hettar ju inte upp något till antändningspunkten och sprider ju inga gnistor..
Vi får inte ens använda en gaslödpenna utan utbildning i heta arbeten, och allt vad det medför i säkerhet. Brännare på tak kräver definitivt heta arbeten, dubbla släckare etc..
 
Jag som elektriker får inte ens använda varmluftspistol för krympslang i en anläggning om inte kraven för heta arbeten uppfylls
 
H
Nu ska reglerna va lika mellan Sverige och Norge
Och här så är det inte aktuellt att tända en cigarrett på jobbet om man inte har heta arbeten.
Skicka min mekaniker iväg nu på kurs.
Då hans gått ut och han krymper en del krympslang med tändare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.