Har tänkt renovera badrummet och läser våtrumsreglerna men blir inte helt på det klara med alla punkter.

1. Hur nära får jag placera en brunn som inte är upptagen bland de "väggnära" som är godkända med tillsammans med en mycket begränsad mängd tätskickt? Det står inget om detta men jag antar att det finns en min-sträcka från vägg.

2. I reglerna pratar man om "Förstärkning med avjämningsmassa" på golvet. Jag tolkar det som att man måste armera denna avjämningsmassa, stämmer det? Jag ska lägga in elvärmegolv så det blir flytspackling av golvet

3. Man ska ju använda speciellt gips i våtutrymmen för väggarna, får man sätta detta gips direkt på de gamla väggskivorna efter att jag tagit bort gamla våtrumsmattan som tätar väggen idag, eller måste jag riva väggen ner till träreglarna?
 
För golvbrunnen gäller 20cm från vägg (står i BKR reglerna). Detta gäller då en "normal" brunn.

Förstärkning med massan bör du kolla med resp. spackeltillverkare, de anger om det skall armeras eller ej, och hur tjockt, till vissa golvvärmesystem så skall man ha armeringsnät oavsett vad spackeltillverkaren säger.

Om dina gamla skivor är av kartonggips så skall de bort fån våtzonen, vet inte hur det är nu med ev. träbaserade skivor, de var helt förbjudna i våtrum till nyligen (när jag gjorde vårt badrum), men tror att de nu får finnas med dagens regler, men är osäker på om det gäller även i våtzonen. Men jag tror att det står ganska tydligt i BKR reglerna.
 
hempularen skrev:
För golvbrunnen gäller 20cm från vägg (står i BKR reglerna). Detta gäller då en "normal" brunn.
Är det 20 cm till centrum av brunnen eller till närmaste kant? Har letat och letat men hittar fortfarande inte den skrivelsen.

Förstärkning med massan bör du kolla med resp. spackeltillverkare, de anger om det skall armeras eller ej, och hur tjockt, till vissa golvvärmesystem så skall man ha armeringsnät oavsett vad spackeltillverkaren säger.
Ska man tolka det som att man inte måste armera om det inte uttryckligen står i tillverkarens information?

Om dina gamla skivor är av kartonggips så skall de bort fån våtzonen, vet inte hur det är nu med ev. träbaserade skivor, de var helt förbjudna i våtrum till nyligen (när jag gjorde vårt badrum), men tror att de nu får finnas med dagens regler, men är osäker på om det gäller även i våtzonen. Men jag tror att det står ganska tydligt i BKR reglerna.
Mina skivor är träbaserade. Tycker inte det är tydligt i BRKs regler. Det står enligt nedan att man ska byta ut eller komplettera med icke fuktkänsligt material, vilket tyder på att man får låta gamla skivorna sitta kvar under, men tolkningen av övriga delar av BKRs skrift är att så mycket som möjligt ska tas bort

Byggkeramikrådets branschregler för våtrum
5. UNDERLAG - 5.1 Generella krav
Vagg- och golvunderlag inom vatzon 1 som ska vara underlag for montering av keramiska plattor i vatutrymmen ska vara av icke fuktkanslig karaktar, d.v.s. ha formstabilitet efter nedfuktning och inte fororsaka mikrobiell tillvaxt. Om sa inte ar fallet ska vaggunderlag bytas ut till, eller kompletteras med, icke fuktkansligt material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.