Jag skulle vilja installera en fuktstyrd frånluftsfläkt i badrummet.

Känner att jag inte har koll på regelverket.

1) Dagens frånluftsventil sitter precis ovanför duschen, på väggen vid taket nära ett hörn.
Kan man verkligen placera en elektrisk fläkt där mitt i all ånga? Eller ska jag tänka om och göra hål i ytterväggen på annan plats (lättbetong och tilläggsisolerat med tegel, 5 m över marknivå = vill helst inte)?

2) Hur skulle man kunna dra fram el temporärt? Vi tänkte renovera badrummet grundligt om sisådär 3-5 år.
Kan man dra utanpåliggande el från t ex belysningen inne i ett badrum?
Idag är det kaklade väggar och betongbjälklag, vill inte fälla in elledningar just nu.

Det finns ett fönster i badrummet. Är det vettigare att skippa fläkten och vädra istället? Det blir kallt på vintern och vi är flera som ska duscha på morgnarna med mycket imma till följd.
 
Badrumsfläktar ska tåla att sitta i område 1 - det ska framgå av installationsanvisningen.
El som är temporär i 3-5 år finns inte. Är det utanpåliggande så klamra en EKLK till fläkten. Strömmen kan du ta från belysningen om du vill.
 
OK, tack!
El i fuktig miljö gör mig extra noga, bäst att fråga när man är osäker.

Fläkt klassad IP44 antar jag att jag ska leta efter.
Jag menade inte "temporär" i teknisk betydelse egentligen, bara i estetisk. Man vill inte lägga allt för mycket jobb på något som snart ska rivas. ;)

Nu gäller det att hitta en elektriker. Ringde 10 firmor i december för ett annat jobb, ingen hade tid. :(
 
Allpolig brytning också va?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.