P
Hur vet man vilka regler eller riktlinjer som gäller när man planerar för rördragningar till FTX-system? Var behöver man t.ex. ha öppningar för att komma åt och rengöra?

På vilken höjd bör man ha frånluft i ett badrum med snedtak 2-3,5 m? Eller snarare, hur lågt är ok? Jag kan inte komma ända upp till taket vid nocken. Och var sitter en tilluft bäst? Tänkte sätta dem i taket där det går, men måste använda väggen ibland. Ska det då vara uppe vid taket?

Den här typen av frågor brukar vara lätta att hitta svar på i de flesta ämnen, men ventilationen har jag gått bet på hittills.

När jag ändå är igång, är det någon som vet om t.ex. Marleys (Bauhaus) plaströr är ok för tilluft? Jag vill inte ha onödig plast i allmänhet, men fyrkantiga kanaler skulle vara bra på vissa ställen.
 
Renslucka är bra vid ett t-rör eller där du kan rensa åt fler håll samtidigt. Frånluft så högt som möjligt på vägg eller i tak. Varför 4-kantig kanal?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Renslucka är bra vid ett t-rör eller där du kan rensa åt fler håll samtidigt. Frånluft så högt som möjligt på vägg eller i tak. Varför 4-kantig kanal?
Men hur tätt behöver man sätta luckor då?

Fyrkantig pga trångt att komma fram på vissa ställen utan att göra mycket tjocka väggar etc. Det finns ingen vind, kattvind eller krypgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.