Hur många meter ska det vara till tomtgränsen för att få bygglov ? Vi har blivit beviljade bygglov på 4,5 meter men 1 av grannarna vill ha det till 6 meter hon har eller kan inte motivera varför det ska vara 6 meter. Jag undrar var hon har fått 6 meter ifrån finns det nån slags lag på det ? vad gör man nu ?
 
Det regleras av detaljplan (om det finns någon) eller områdesbestämmelser, annars är 4.5 m "praxis". Fråga din kommuns bygglovhandläggare, de ska kunna svara på vad som gäller för just din tomt.

Det är vanligt med 6 m till tomtgräns mot gata, för att man ska kunna parkera en bil på uppfarten framför huset/garaget utan att den sticker ut i gatan.
 
Redigerat:
Det kan jag förstå men detta är en skaft tomt
 
Tack för ditt svar.
 
du skriver att grannen vill ha det till 6m. Hur då? Har grannen överklagat beslutet?

OM det är så att ert hus ex. skymmer utsikt för grannen, eller på annat sätt orsakar kraftig "störning", och OM det inte ställer till speciellt mycket problem för er att lägga huset på 6m från denne granne, och OM det verkligen hjälper mot vad det nu är för problem grannen ser. Då kan man ju överväga att gå grannen till mötes.
 
Redigerat av moderator:
Instämmer med b8q, detaljplanen reglerar detta titta vad som står i planbestämmelserna på själva detaljplanen kan man också mäta med skalstock, brukar vara skala 1:2000 dvs 1 cm = 20m.
Finns ingen detaljplan vanligt på landsbygden så gäller i regel 4,5 meter om man inte kommer överens med grannen om annat, det kan faktiskt röra sig om mindre eller i vissa fall mer om det finns starka skäl.
Bygglov kan överklagas inom en viss tid efter beslut (överbeklagandetid) har för mig att det rör sig om 4 veckor.

Mitt förslag är att Ni kontaktar bygglovshandläggaren // A
 
När grannar ska överklaga bygglov kan man få läsa de märkligaste motiveringar. Var och en är sin egen byggnadsinspektör och formulerar sina egna lagar.

En av mina blivande grannar tyckte inte att jag skulle få ha uteplatsen på den sidan av huset som var vänd mot hans uteplats. Det blev för mycket insyn, tyckte han. Det är 90 meter mellan våra uteplatser!
 
  • Gilla
woodchuck
  • Laddar…
Detaljplanen är från 1928 där det gällde 6m vår nya granne har hakat upp sig på detta och har ingen motivering till varför vi inte kan bygga 4,5 m ifrån tomtgräns vi har haft möte med dom men dom vägrar... vad gör man nu ? Upp i nämnden eller ?
 
Spelar ingen roll hur gammal planen är, så länge det inte gjorts någon nyare så gäller den gamla! Därför har din granne helt rätt att hävda sitt önskemål att du följer planens avstånd på 6 m.
 
Vad tror om man drar det till nämnden ? Har du någon erfarenhet av sådant fall ?
 
Om grannen överklagat ligger det väl på kommunen att först titta på ärendet. Troligen kommer de att säga att det är en mindre avvikelse och bevilja bygglov.
Har grannen inte överklagat är det bygglovet som gäller.
Så är det i allal fall i vår kommun (om jag fattar rätt)
 
billou skrev:
Vad tror om man drar det till nämnden ? Har du någon erfarenhet av sådant fall ?
Du har inledningsvis fått bygglovet beviljat, det bör rimligtvis finnas en motivering i det beviljade bygglovet om varför man godtagit ett avsteg från detaljplanen. Vad står det där?

Det värsta som kan hända oavsett att din granne får rätt, får du rätt så är ju saken biff. Dina möjligheter lär ju inte vara obefintliga eftersom du fått det beviljat i första instans. Vad är det att fundera över?
 
Eftersom detaljplanen är så gammal finns det förutsättningar för kommunen att bortse från att det står 6 meter (om de vill).
 
Iom. att det står 6m i detlajplanen så har inte grannen "hängt upp sig". Grannen har rätt, detaljplanen gäller. Men även om reglerna i en detaljplan är "heliga" så får bygglosvmyndigheten godkänna mindre avvikelser. Vad som räknas som mindre avvikelse är lite subjektivt, men generellt så tillåts en "mindre avvikelse" vara större om planen är väldigt gammal.

Proceduren vid en mindre avvikelse är att kommunen då måste låta grannarna yttra sig, om detta inte sker FÖRE beslutet om bygglov, så är lovet ogiltigt. Dvs. grannen kan då få lovet upphävt av länstyrelsen utan att innehållet i lovet överhuvudtaget prövas, detta kan i så fall upphävas när som helst i framtiden. Grannens ev. protest är en synpunkt men kommunen kan bevilja lov iallafall.
 
andersmc skrev:
När grannar ska överklaga bygglov kan man få läsa de märkligaste motiveringar. Var och en är sin egen byggnadsinspektör och formulerar sina egna lagar.

En av mina blivande grannar tyckte inte att jag skulle få ha uteplatsen på den sidan av huset som var vänd mot hans uteplats. Det blev för mycket insyn, tyckte han. Det är 90 meter mellan våra uteplatser!

Tyvärr finns det nog inget ämne som engagerar folk så mycket som fastigheter. Folk argumenterar vitt och brett om saker de inte kan helt enkelt. Det tråkiga är att allt går att överklaga, utan någon egentlig kostnad då rättsskyddet i hemförsäkringen täcker det mesta av ev kostnad som skulle uppkomma.

Vi har haft två sådana situationer där grannar överklagat helt bisarra saker, och direkt har du 1,5 år till tingsrätten tittar på det och avfärdar. Sedan överklagades det till hovrätten som efter nästan 2 år meddelade att de inte tänkte ge ärendet prövningstillstånd... Summa sumamrum så, helt utan kostnad för grannjäveln, var vi tvugna att vänta med våra byggplaner i nästan 4 år. Låter helt orimligt men tyvärr kan det alltså gå till så här.

Så rådet lyder: Äg för guds skull ingen fastighet med sakägargrannar som är idioter.... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.