Vi bor i radhus och har planer på att renovera några rum på undervåningen. Det är flytande golv med cellplast ovanpå betongplatta i hela undervåningen och all el är dragen i rör som ligger på plattan. Vid alla vägguttag i innerväggarna, alltså väggarna i lägenheten, är rören dragna upp genom väggen till uttagen. I väggarna som är mot grannarna har man däremot lagt rören utanpå väggen. Dessa uttag är utanpåliggande och ganska stora och klumpiga då dom måste gå hela vägen ner till golvet för att täcka rören.

Finns det några regler som hindrar att man fäller in dessa uttag i väggen? Är det speciella regler för skiljevägg (eller vad man kallar det) mot granne?
 
Väggen bör vara brandklassad eftersom varje bostad är en egen brandcell, så det är dumt att göra ingrepp i den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack! Jag misstänkte att det var något sånt.

Det är dubbelgips i väggen och det är ju lätt att återställa. Brandklassade väggar men jag hittar inget om kabeldragning i dem. Anser man att kabeln bryter brandskyddet/barriären och att det därför inte är okej? Eller är det okej om man använder brandklassad kabel?
 
Kabeln och dosorna bryter brandskyddet.
 
Omfattas ytterväggar av samma krav eller skulle man kunna flytta uttaget till ytterväggar istället? Uttaget sitter i ett hörn med yttervägg-grannvägg.
 
En lösning torde väl annars vara att regla på en 45a utanpå mellanväggen och smacka på gips där?
Så får in hur många dosor man vill utan att brandcellen blir kränkt.

Mycket jobb kanske vissa tycker, men beror ju helt på.
 
OM du nu skall göra ingrepp i väggen, och ev. sätta godkända dosor. Så tänk på att det troligen inte är att bara lappa ihop väggen. jag är osäker, men jag tror att du måste ha överlappande gipsskivor. Alltså inte en skarv i båda skivorna på samma ställe.
 
H hempularen skrev:
OM du nu skall göra ingrepp i väggen, och ev. sätta godkända dosor. Så tänk på att det troligen inte är att bara lappa ihop väggen. jag är osäker, men jag tror att du måste ha överlappande gipsskivor. Alltså inte en skarv i båda skivorna på samma ställe.
Stämmer bra. Det stog i någon av dom första länkarna som postades i tråden.

Tack för alla svar! Ska se om jag kan få till någon bra lösning med något uttag och täcklist så att det kan vara som det är.
 
Det är inte bara brandkrav som gäller utan även ljudkrav som kan vara svåra att klara när man gör hål i skivorna.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.