Hej,
Finns det några regler som styr detta? Bakgrunden är att i vårt badrum sitter golvbrunnen en bra bit in under badkaret vilket gör det svårt att rensa den. Alltså man måste plocka loss sidoplåten och typ ligga på golvet för att plocka ur silen. //Mvh Ryggskott
 
Rickard.
BBR skriver ett "allmänt råd" att den ska vara lätt åtkomlig för rensning....
Exakt vad det innebär tror jag ingen egentlig vet men något exakt regel finns inte vad jag vet.
Det är väldigt fult med en liten snopp av avloppsrör ner i en golvbrunn utanför badkaret så det är det ingen som vill ha.

Frågar du mig så tycker jag att plocka bort sidoplåten räknas som enkelt, jag skulle t o m räkna att lyfta bort ett plastkar som enkelt men det är bara åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
BBR skriver ett "allmänt råd" att den ska vara lätt åtkomlig för rensning....
Exakt vad det innebär tror jag ingen egentlig vet men något exakt regel finns inte vad jag vet.
Det är väldigt fult med en liten snopp av avloppsrör ner i en golvbrunn utanför badkaret så det är det ingen som vill ha.

Frågar du mig så tycker jag att plocka bort sidoplåten räknas som enkelt, jag skulle t o m räkna att lyfta bort ett plastkar som enkelt men det är bara åsikt.
Tack. Håller med om det estetiska men att plocka bort sidoplåten tror jag inte är så lätt för många. Än värre att få dit den igen :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hej,
Finns det några regler som styr detta? Bakgrunden är att i vårt badrum sitter golvbrunnen en bra bit in under badkaret vilket gör det svårt att rensa den. Alltså man måste plocka loss sidoplåten och typ ligga på golvet för att plocka ur silen. //Mvh Ryggskott
Troligen är väl din lägenhet gammal, från den tiden badkaren inte var utrustad med sidoplåt.
(En gissning bara)
Numera sätter man väl golvbrunnen så den är precis utanför sidoplåten.

Rickard. Rickard. skrev:
Det är väldigt fult med en liten snopp av avloppsrör ner i en golvbrunn utanför badkaret så det är det ingen som vill ha.
Röret från badkarets utlopp till golvbrunnen går normalt under golvytan, och syns inte.

Men ta bort sidoplåten! Den fyller väl ingen funktion egentligen
(annat än att man skall slippa se hur skitigt det är och att golvet behöver tvättas).
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rickard.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Röret från badkarets utlopp till golvbrunnen går normalt under golvytan, och syns inte.
Nej det gör det normalt inte, det är inte ens en godkänd lösning enligt dagens branchregler.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Så här ser det ut när badkarets sida är demonterad. Tror att detta är byggt under 80-talet. Golvbrunnens centrum är 30 cm innanför yttre badkarskanten och det är ca 15 fri höjd mellan brunn och badkarets botten.
 
  • Ett badrum med badkar, toalett, gröna kakelplattor på golvet och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
30 cm in. Kan det vara anpassat för en dusch så att golvbrunnen då hamnar mitt i duschen?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
30 cm in. Kan det vara anpassat för en dusch så att golvbrunnen då hamnar mitt i duschen?
Yes min tro är något sådant, alternativt att man bytt till ett större badkar någon gång. Karet är mycket stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.