Har ett rum där det bara finns ett enda ojordat vägguttag (med bara fas och nolla i). Avser sätta in ett till vägguttag i samma rum och mata detta från det befintliga vägguttaget. Eftersom det första är ojordat så blir ju även det nya ett ojordat. Men jag vill förbereda för att i framtiden kunna jorda allt i rummet. Så nu är frågan:

Är det OK att jag drar en tre-ledare med fas nolla och skyddsjord mellan de ojordade uttagen i rummet (men bara använder nolla och fas medan jag inte ansluter skyddsjorden), så att det blir enklare att byta till jordat i framtiden. Eller anses det vara risk för att någon elektriker i framtiden då litar på att jordledaren är inkopplad utan att mäta sig till detta?
 
Perfekt, gör precis så.

Klipp INTE av jordkabeln, lägg ett litet sling på 10 cm i vägguttaget.

Så kan man med lätthet byta till jordat vägguttag och koppla in jordtafsen....

Alla andra som har klippt av jordkabeln på kablar dom lagt tidigare, borde få stryk.... :(
 
Richard: Kabeln är jag med på, men får man sätta ett jordat uttag som "inte är jordat"???
 
Floppman skrev:
Richard: Kabeln är jag med på, men får man sätta ett jordat uttag som "inte är jordat"???
Frågan gällde väl bara om man fick ha en jordad kabel, TS har inte sagt något om att sätta ett jordat uttag (utan inkopplad jord).

Givetvis får man aldrig sätta ett jordat uttag utan korrekt ansluten skyddsjord.
 
Och då får han sätta ojordade uttag som han får byta den dagen han ska jorda rummet.
 
Aj då, måste varit onykter igår kväll och missat ett "o" i TS inlägg. Sorry...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.