Hej! Jag har tänkt att dra ett rör rakt horisontalt genom väggen för köksfläkten. Vad är det för regler som gäller ? Hur ska utblåset se ut på fasaden för att vara godkänt? Vill ju att det ska synas så lite som möjligt och vill inte ha något rör som sticker ut, kan man slippa det? Jag kan tyvärr inte dra röret genom taket då jag måste ta mig genom övervåning och vind i sådana fall vilket blir väldigt krångligt. Någon som gjort något liknande?
 
Jag pratade med sotaren och fick en ritning där det är stor plåt som ska vara 1000mm ovanför rör mynningen och 250mm på sidorna samt under. Dessutom ska röret sticka ut minst 100mm från en träfasad med en distans på 30 mm. Ja fy f-n vad fult! Passar ju inte direkt in på en gammal kåk från sekelskiftet med pärlspontspanel.

Börjar fundera på andra lösningar. Tänkte slippa kolfilter men kanske åker på det ändå. Hur är det egentligen, måste sotaren godkänna en imkanal för fläkten? Eller är det bara rekommendationer? Har svårt att se att denna lösning ska behövas på ett vanligt bostadshus. Det är ju inget restaurangkök med flamberingar och kärl med frityrolja som kan ge eldsvåda, inte hos mig i alla fall.
 
  • Gilla
Pyroholic och 2 till
  • Laddar…
janwide
Kolla kommunens hemsida. Vi har tegelfasad och sotaren sa att de måste komma och besiktiga. Men på kommunens hemsida står det att det kravet är avskaffat. (Åtminstone i Örebro.)
Smart är ändå att dokumentera allt man gör på bild i fall något skulle hända.
 
ozean skrev:
Hej! Jag har tänkt att dra ett rör rakt horisontalt genom väggen för köksfläkten. Vad är det för regler som gäller ? Hur ska utblåset se ut på fasaden för att vara godkänt? Vill ju att det ska synas så lite som möjligt och vill inte ha något rör som sticker ut, kan man slippa det? Jag kan tyvärr inte dra röret genom taket då jag måste ta mig genom övervåning och vind i sådana fall vilket blir väldigt krångligt. Någon som gjort något liknande?
Nu vet jag inte hur den lokala myndigheten agerar men enlig "statens räddningsverks föreskrifter och allmänna råd om rengöring (sotning) och brandskyddskontroll" infattas endast imkanaler från storkök eller liknande verksamhet. Som lekman tolkar jag det som att sotarn inte kan säga något om hur du montera din imkanal så länge det är ett vanligt enfamiljskök...

Bifogar länk:
https://www.msb.se/externdata/rs/51f44b15-6581-402f-a68d-004ea0884835.pdf

Frågan är om det överhuvudtaget spelar någon roll vad allmäna råd och förskrifter säger, kanske bäst att kolla med lokla kommuntjänsteman å höra vad de säger...
 
Jo, för det är ju säkert sotarn som är erat största problem. Att din familj brinner inne pga av att du vill ha en snygg fasad verkar ju inte ha någon betydelse. Den fula plåten på utsidan kan ju göra att barnen hinner ut innan skiten brinner ner.
Lite elakt skrivet kanske, men det känns som ni fokuserar lite på fel sak.;)
Är det något man inte ska fuska med så är det brandsäkerhet, det är liksom inte värt risken.:)
 
janwide
Tjoa skrev:
Jo, för det är ju säkert sotarn som är erat största problem. Att din familj brinner inne pga av att du vill ha en snygg fasad verkar ju inte ha någon betydelse. Den fula plåten på utsidan kan ju göra att barnen hinner ut innan skiten brinner ner.
Lite elakt skrivet kanske, men det känns som ni fokuserar lite på fel sak.;)
Är det något man inte ska fuska med så är det brandsäkerhet, det är liksom inte värt risken.:)
Jag tycker inte att ts fokuserar på fel sak. Han skriver här för att få mer kunskap om hur han kan dra kanalen på ett säkert sätt utan att det blir fult. Att ifrågasätta expertisens råd är inget fel. Fel vore att köpa första bästa råd utan att kolla med fle kunniga. I mitt fall hade sotarn uppenbarligen fel.
 
  • Gilla
John Eklöf och 1 till
  • Laddar…
ozean skrev:
Jag pratade med sotaren och fick en ritning där det är stor plåt som ska vara 1000mm ovanför rör mynningen och 250mm på sidorna samt under. Dessutom ska röret sticka ut minst 100mm från en träfasad med en distans på 30 mm. Ja fy f-n vad fult! Passar ju inte direkt in på en gammal kåk från sekelskiftet med pärlspontspanel.

Börjar fundera på andra lösningar. Tänkte slippa kolfilter men kanske åker på det ändå. Hur är det egentligen, måste sotaren godkänna en imkanal för fläkten? Eller är det bara rekommendationer? Har svårt att se att denna lösning ska behövas på ett vanligt bostadshus. Det är ju inget restaurangkök med flamberingar och kärl med frityrolja som kan ge eldsvåda, inte hos mig i alla fall.
Fick samma svar från sotaren i min kommun för ungefär ett år sedan. Byggde själv med plåt på fasaden men behövde inte sticka ut från väggen om man satte plåt. Finns nog krav på att sotaren ska godkänna en NY imkanal. Däremot tittar de inte på eller rengör befintliga imkanaler längre.

Kan hålla med om att det inte blir jättesnyggt dock. Sitter som tur är på den sida av huset där jag inte är tillsammans med parabolen som jag tycker är något annat som är skitfult.
 
  • Gilla
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Om man hållr sig till det formella, så tror jag att du får problem med försäkringsbolaget om du bygger en imkanal som inte håller brandskyddsbestämmelserna.

Det är en relativt vanlig brandorsak att det börjar brinna på spisen, en glömd stekpanna eller liknande. Elden i stekpannan kan sprida sig upp i köksfläkten, väl där så finns det ofta lite fett på insidan av kanalen så att elden tar sig i hela kanalen, understödd av köksfläktens lufttillförsel.

Kravet är då i normalfallet, att det skall kunna brinna i kanalen i 15 minuter utan att elden sprider sig till någon annan del av huset. Tanken är att brandkåren skall hinna fram och släcka inom dessa 15 minuter (och att alla skall hinna ut ur huset). På platser där utryckningstiden är längre än 15 minuter så krävs bättre brandisolering.

Man uppfyller kravet genom att kanalen i hela sin längd skall vara isolerad med 30mm stenull eller liknande (inte glasull). Även gips inkapsling skall duga (osäker på om det krävs dubbelgips). Om den mynnar ut ur en vägg så gäller utöver kravet på plåt att det skall vara fritt uppåt på en viss sträcka, tror att det måste vara 70 eller 100cm till takfoten eller annat utstickande som skull kunna ta eld. ALternativt då att man leder ut röret så långt att man går fri från det som sticker ut. Det finns troligen fler detaljer i kraven som inte jag har koll på.

Ett annat krav som sotaren slog ned på här hemma. Är att kopplingen mellan fläkt och kanal måste gå att demontera snabbt utan verktyg. Dvs kåpan skall gå att slita bort och den slang som oftast skarvar ihop fläkten med kanalen skall vara monterad med slangklämmor som inte spänns med skruvar (finns modeller som spänns med små handtag). Tanken är att om det brinner på spisen och man kanske är osäker på om det spridit sig upp i fläkten, då skall man snabbt kunna slita isär delarna för att hindra spridning. Sedan är det nog önsketänkande att någon har den sinnesnärvaron.
 
  • Gilla
Pateck och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Pratade med sotaren som ska komma och inspektera innan och han sa att "vänta tills jag kommer så får vi titta på det". Han verkar hålla med mig att det blir en stor och ful konstruktion och det verkar finnas möjligheter till en snyggare mindre variant. Återkommer om hur det blev.
 
ozean skrev:
Hej! Jag har tänkt att dra ett rör rakt horisontalt genom väggen för köksfläkten. Vad är det för regler som gäller ? Hur ska utblåset se ut på fasaden för att vara godkänt? Vill ju att det ska synas så lite som möjligt och vill inte ha något rör som sticker ut, kan man slippa det? Jag kan tyvärr inte dra röret genom taket då jag måste ta mig genom övervåning och vind i sådana fall vilket blir väldigt krångligt. Någon som gjort något liknande?
Försäkringsmässigt om det blir en brand i din imkanal är det bra om den är besiktad. Det gör närmsta skortensfejarmästare. Det är även han du vänder dig till för att höra vad han godkänner och inte. Några alternativ finns. 1. Du installerar ett brandspjäll som stänger kanalen vid brand. För ventilationsdon inomhus finns det don som stänger kanalen vid brand. Tror att det finns även spjäll som stänger när temperaturen blir hög. Dock bör man se till så att kanalen är rensbar och eventuellt montera rensluckor.på var sida om spjäll. 2. Du monterar ett svårantändligt material runt kanalmynningen. 3. Sotaren har inga speciella krav utan godkänner ändå. Kanalen ska isoleras mot brand med 30 mm brandmatta och får inte ligga mot brännbart material.
 
  • Gilla
Erjo1979
  • Laddar…
Det finns andra lösningar!
Har monterat ett antal imkanaler ut genom yttervägg..
Det jag har använt, och som varit godkänt hittills är ett ytterväggsgaller med brandbackspjäll inbyggt..

Inte helt gratis men kan vara värt pengarna om man vill ha en smidig lösning..

Detta bör din sotare känna till!

Edit: missade visst vad bempa hade skrivit :)
 
Redigerat:
Varför släppa ut varm fuktig luft under takfoten? Det är väl som att be om mögelproblem på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.