Hej
Har letat men inte hittat vad som gäller.

Jag har funderingar på att bygga ut min hall men problemet är att huvudsäkringsskåpet
hamnar i hallen då.

Idag är det bakom ytterdörren när den är öppen.

Vilka regler är det angående huvudsäkringsskåpets placering.

Försöker få upp en bild som visar vad jag menar.

http://s1138.photobucket.com/albums/n532/Halvarsson/

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh Stefan
 
Vad menar du med huvudsäkringsskåp?
Är det fasadmätarskåp eller el-centralen i huset.

Om det är fasadmätarskåp. Blir det nog problem att bygga in den. Nätägaren vill kunna komma åt den utifrån. Blir att flytta på den tyvärr.
 
Redigerat:
jeffan skrev:
Vad menar du med huvudsäkringsskåp?
Är det fasadmätarskåp eller el-centralen i huset.

Om det är fasadmätarskåp. Blir det nog problem att bygga in den. Nätägaren vill kunna komma åt den utifrån. Blir att flytta på den tyvärr.
Finns ju många som har sin mätare inomhus ej åtkomlig för nätägaren.
 
EyEr0n skrev:
Finns ju många som har sin mätare inomhus ej åtkomlig för nätägaren.
Ja på äldre installationer finns ofta elmätare inne i lägenhet och villor. Nya regler gäller ju inte per automatik på gamla installationer. ;)

Har ni frågor ring nätägaren.
 
Det lär väl aldrig vara okej att elmätaren inte blir åtkomlig om den en gång varit åtkomlig.
 
Bryr sig verkligen nätägaren i dagens läge när det är fjärravläsning?
Om man inte frågar så får man väl ta det eventuella problemet när dom kommer för att byta elmätare nästa gång, det brukar ju iaf aviseras även om man har fasadskåp.
 
Nätägarna vill ha tillgång till sina mätare utan att behöva jag försöka hitta den som har bostaden/huset. Det kan ibland vara näst intill omöjligt, vi var med och bytte mätare i "stora mätarbytes svängen" och i ca 3% av fallen kunde vi inte få tag på husägaren. Det slutade med att nätägaren tillsatte två man vars enda uppgift var att hitta husägarna och komma in i dom låsta husen låsta "hus". Blir det fel på en mätare i Norrlands inland och husägaren bor i Malmö kan det vara rätt trixigt att byta mätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.