Har försökt hitta info om vad som gäller IDAG angående taklampor i badrum, vill minnas att jag hört att krav på IP44 inte förekommer längre.

I dagsläget finns rörutlopp ovanför spegel. Jag vill sätta en lampa i taket genom att dra en utanpåliggande kabel från befintlig strömbrytare, vilken förses med förhöjningsram och kronbrytare för att välja spegel/takbelysning.

Så, vilka krav ställs på armaturen?

Mvh.
 
Jodå, krav finns i alla situationer.

Även om lampan och ledningarna hamnar utanför "områdena" i ett badrum (se länkar) så är det inte fritt fram för det. Om du bedömer att man sprutar vatten med slang mot lampan så krävs IPx4... Mer konkret, om t.ex ventilationen är så bristfällig att det avsätts vattendroppar i taket så krävs IP44. Men är det torrt eller fuktigt så räcker IPx1.

http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/Elbasen_skyddsmetod_omrade_bad_fri_nedladdning.pdf
 
Höjden i taket spelar in.

Är det en porslingspotta som är ojordad (Går ju inte jorda porslin) Så även om den kanske inte är IP 44 på pappret? så uppfyller ju den kravet på ett sätt.

Istället för att gå med en kabel från brytaren kanske det är enklare att dra i en extra tråd till badrumsskåpet och sätta en U-56 dosa där eller använda badrumsskåpet som kopplingsutrymme (Detta är jag väldigt osäker på om man ens får göra?).
Således dra kabeln den vägen upp till taklampan.

EKK är inte direkt lämpligkabel utan man bör ha någon som är lite styvare. Evt EKLK eller liknande.

Förslagsvis bör några snygga klammer användas Tex Letti (TFK dubbel) med dubbelspik eller Stålklammer. Bägge två erfodrar speciella don för att slå i de men det går att lösa utan. Dock risk för att man gör fula märken på klammern.
 
Tack för infon.
Väggen är av typ målad puts på tegel som lätt släpper. Ungefär färgen som håller ihop putsen. Misstänker att det är skruvklammer i plugg som fixar biffen, om än fult.
 
Det finns snyggare alternativ - t.ex TKK och spikplug.
imagesklammer_klemmi_150.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.