Är på gång med att bygga en ca 2,5 m lång/hög trappa från mitt trädäck & upp för en slänt med ca 35-40° lutning. Tyvärr funkar inte vanliga vagnstycken eftersom jag hade behövt höja underlaget med ca 35-40 cm på vissa ställen för att stegen skulle ha varit i lod. Behöver därför bygga en trappa så att reglarna för trappstegen hamnar där jag vill ha dem, men frågan är vad jag ska välja för dimensioner på sidstyckena för att själva stegdjupet ska kännas OK? 45x170?
 
Rita en skalriktig längdsektion genom trappan och prova dig fram till lämplig höjd på vangstyckena. Det är den enda metod som fungerar bra.
 
Ett vangstycke behöver inte stöd av underlaget om det är kraftigt nog. En bild och tänkt design på tappan skulle underlätta. Ska planstegen vara ovanpå eller mellan vangerna?

Det finns även en trappformel, som säger att 2 steghöjder + 1 stegdjup = 600 - 650, helst 620 - 630. Det innebär att om man vill ha en lägre steghöjd behöver man ha djupare steg för att komma till samma värde i trappformeln.

Menar du att du har en jämn sluttning som du vill lägga vangstyckena på? Lägg en regel på sluttningen och mät ut vågrät med ett vattenpass. Anpassa sedan längden på sättstegen efter formeln
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Ja det stämmer, en jämn sluttning där det blir alldeles för mycket luft under vagnstyckena (se bifogad bild) för att stegen ska hamna i lod. Med reglar av lite större dimension kan jag ju däremot anpassa vinkeln på planstegen helt efter behov. Tanken är att de ska vara ovanpå vagnerna annars.
Själva konstruktionen är jag ganska klar över annars men funderar på vilken dimension jag ska välja för att själva stegdjupet ska vara tillräckligt att kliva på? Har tidigare haft 2 st 28x120 brädor som steg vilket ju ger 240 mm stegdjup. Själva regeln behöver ju då åtminstone ha motsvarande bredd för att planstegen ska få plats.
 
  • Konstruktion av trätrapp med synlig ojämn sluttning och vagnstycken som behöver anpassning för planstegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd trappformeln som du fått ovan. Sedan hoppas jag att di gör trappstegen vågräta och att du bara använder orden lite kreativt.
Men om bilden är från din slänt förstår jag inte problemet riktigt? Varför får det inte vara lite luft under trappan?
Och hur löser din idé problemet?
 
Jo såklart att trappstegen ska vara vågräta :) men förstår inte riktigt "använder orden lite kreativt"?
Om jag kör med fabrikstillverkade vagnstycken kommer de hamna i luften om stegen ska bli helt vågräta, betydligt mer än vad bilden visar, men kör jag t ex två 45x220 reglar som vagn & låter planstegen vila på 45x45 reglar har jag ju själv möjlighet att justera dessa efter att vagnstyckena lagts på plats.
Är du med på hur jag menar? Detta hade inte varit ett problem om det inte varit för att jag vill ha vagnstyckena direkt i anslutning till trädäcket, men skulle jag fästa befintliga vagnstycken direkt mot trädäckets långsida hade själva planstegen lutat inåt.
 
Redigerat:
Ja, och du har ju fått råd om hur du ska mäta ut hur breda reglar du behöver av Toolman77, men eftersom du ändå frågar igen, så tappade jag tråden :)
 
Var lite för snabb när jag läste hans svar & tolkade det som att formeln endast kalkylerade steghöjden.
Men du ställde ju själv en del frågor i ditt första svar & det var dem jag försökte svara på ;)
 
Reglarnas storlek beror ju på hur lång trapen är och hur många upplag du har samt hur mycket svuikt du kan tåla.

Jag har byggt trappor med varierande lutning genom att använda formeln, lägga hela reglar och såga ut lämpliga trianglar som skruvlimmas med pu-lim ovanpå reglarna för att skapa vangstycken. Fäst reglarna först och gör trianglarna sen så att du är helt säker på vinklarna. Jag har en trappa där planstengen lutar lite innåt för att jag mätte fel :(

Istället för trianglar går det att dra fast brädor på sidan av reglarna men det blir inte lika snyggt om trappen är synlig från sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.