Jag skall riva en vägg i tvättstugan som har fuktskador i regeln mot golvet,dels efter vatten som har kommit uppepå golvet vid tvättning och dels ifrån kapilärsugning ifrån betong- golvet som är i en källare.Gammal dålig betongplatta. Jag skall bygga upp väggen igen, skall jag bygga upp en sockel med sten först,och sedan regla på den för att slippa vatten skador uppifrån golvet eller hur gör man bäst?
 
Vad har du för golv? spånskiva på golvregler? Gjutet ?
En sockel har kapilärsugande effekt så där är ej lösningen.
Gammal dålig betongplatta=fuktig platta ? isåfall drenära och platonmatta eller liknande på utsidan. Har du inte lust med det (ekonomiska orsaker eller annat) så se till att du har luftspalter så konstruktionen inte blir insängd, finns många sätt att göra det på beroende på hur det egentligen ser ut.
 
Jag har ett betonggolv. jag tänkte att först mura upp en cementsten för att få en sockel på 10-20 cmför att skydda gipsskivor och reglar vid ev. översvämning i tvättstugebrunnen, och sedan lägga en kapilärbrytande spärr uppe på stenen och där uppe på väggrelarna.
 
I mina "amatör öron" så låter det som om det skulle fungera under förutsättning att din yttervägg, som jag utgår ifrån är en betongvägg delvis under mark och oisolerad på insidan, är torr och väl dränerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.