Hej! Köpt ett hus på runt 130m2 med självdrag. Huset har ett reglage (typ dimmer-knapp) för att styra ventilationen manuellt.

När sänker dimmern stängs nån lucka och det blir mer sug/sus från ventilerna och när jag höjer blir det mindre sug.

Reglaget finns där av en anledning tänker jag, men förstår inte när jag ska reglera det eller hur.

Handlar det om luftfuktigheten inomhus, utomhus, temperatur eller nåt annat?
 
Låter klurigt. Kanske finns nån bild på reglaget finns? Kan det vara så att det är en varvreglering på frånluft fläkten? Iså fall kan man kanske tro att ökad hastighet öppnar ett (kallras) spjäll och det motsatta att det stänger spjället med någon glipa kvar som ökar (miss) ljudet med ökad luft hastigheten. Du säger självdrag men då saknas frånluft fläkt. Vart sitter de ventiler som påverkas ? Byggår kan vara kul o höra
 
H Håbbe01 skrev:
Låter klurigt. Kanske finns nån bild på reglaget finns? Kan det vara så att det är en varvreglering på frånluft fläkten? Iså fall kan man kanske tro att ökad hastighet öppnar ett (kallras) spjäll och det motsatta att det stänger spjället med någon glipa kvar som ökar (miss) ljudet med ökad luft hastigheten. Du säger självdrag men då saknas frånluft fläkt. Vart sitter de ventiler som påverkas ? Byggår kan vara kul o höra
Bifogar en bild. Det kan nog vara som du säger att den styr frånluftfläkt.

Ventiler sitter i badrum.

Byggår 1976, men totalrenoverat ganska nyligen.
 
  • Termostatreglage av märket Schneider installerat på en vägg, troligen till frånluftsfläkt, i en totalrenoverad bostad från 1976.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Om du vrider reglaget till max och sen sätter en bit papper vid ventilerna så kommer de nog fastna där. Om du sen stänger reglaget faller de ned. Då har du bekräftat att det är en fläkt och var den drar luft ifrån....
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du vrider reglaget till max och sen sätter en bit papper vid ventilerna så kommer de nog fastna där. Om du sen stänger reglaget faller de ned. Då har du bekräftat att det är en fläkt och var den drar luft ifrån....
Ja, det jag undrade var hur man ska tänka kring ventilationsnivån. Alltså hur mycket ventilation är "lagom" för att hus + boende ska må bra? Och vad påverkar det, t.ex. väder, temperatur eller nåt annat?
 
Superkanon Superkanon skrev:
Ja, det jag undrade var hur man ska tänka kring ventilationsnivån. Alltså hur mycket ventilation är "lagom" för att hus + boende ska må bra? Och vad påverkar det, t.ex. väder, temperatur eller nåt annat?
Det finns ju folk som arbetar med sådant och kommer ut och gör mätningar och ställer in ventilation.

Jag vet inte exakt vad som avgör hur mycket flöde du ska ha men om du vill göra något mer seriöst och inte känna dig fram så ska du nog börja med att skaffa nåt du kan mäta flödet med så du vet vad du har att göra med.

Det finns ju rekommenderade lägsta flöden för bostäder och sen kan det säkert spela roll hur många som bor där, vad ni har för uppvärmning kanske, årstid, var ni bor, hur ni använder bostaden och så vidare.

Jag kan inget om det egentligen men som sagt jag tror att steg ett för dig om du vill lära dig mer är att kunna mäta vilka flöden du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.