Jag kommer att flytta och bygga nya väggar till ett sovrum. Mitt i huset står murstocken och tre väggar av stående plank ansluter mot murstocken. Två av dessa är nu rivna men ska byggas upp igen.

Jag har förstått så mkt att eftersom dessa byggdes när gamla (eller snarare inga) brandregler gällde så är det ok att de står direkt mot murstocken. Men hur ska jag göra nu när jag bygger upp dem igen? Jag har kunnat läsa mig till att inget brännbart material får utsättas för mer än 85 grader. Murstocken är inte kall, men blir aldrig så varm att jag skulle vara rädd för att den blir 85 grader på ytan. Dessutom ansluts ju väggen mot murstocken på så få och små ytor att värmen ventileras bort väl.

Frågan är då om jag får sätta brännbart material direkt mot murstocken så länge ovanstående är uppfyllt?

Någonstans har jag läst ngt om att man ska ha 10 cm till brännbart. Är det taget ur luften? Jag vill helst inte jobba med gips och andra cementbaserade skivor när jag bygger. Finns vägar runt detta?

Tacksam för svar.
 
Redigerat:
Ola78
Jag har gjort precis detta i vårat hus. Ringde sotaren först och han sa precis som du skrev att de gamla väggarna var inga problem med men där jag skulle bygga nya sa han att jag skulle börja regla upp väggen minst 10 cm från murstocken och lämna luft mellan murstock och regel. Dock fick man ansluta med träbaserat skivmaterial eller annan beklädnad mot den så länge det var ändträ. Detta gällde även vid anslutningen av ev glespanel i taket också.
 
  • Gilla
Newhomejamtland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.