Har idag ett vidbyggt garage med förrådsdel.
Det är platt tak med takpapp.
Dålig invändig takhöljd p.g.a. bamsetjocka takreglar.

Eftersom jag måste byta takpappen, tänkte jag försöka åtgärda takhöjden i samma veva.

Har funderat på att regla höja takreglarna på sidan som ligger direkt mot huset. Det finns ca 15cm utrymme till husets nedre takkant.

D.v.s. jag skulle kunna höja taket max 15cm i ena kanten. Det gör kanske inte så mycket åt takhöjden, men det kommer iaf. att bli lite avrinning på taket.

Ett annat alternativ är att byta ut takreglarna mot mindre varianter.
Garaget inkl. förråd är 4,5 x 9,5m.
Reglarna är 20 x 6cm.

På reglarna ligger det vanliga brädor. Ovanpå det ligger takpappen.

Tips, ideér?

Garaget finns i Uppland.
 
Jag tvivlar på att du kan byta ut mot klenare bjälkar. På Martinssons trä (http://www.martinsonstra.se/) kan man ladda ned ett beräkningsprogram som dimensionerar bla. en carport. Provade att stoppa in dina siffror och då ficka man att bjälkarna skulle vara 225 höga. Och då är det limträbalkar. För det är det programmet dimensionerar.
 
Glömde skriva att reglarna sitter på cc 75cm.

Laddade ner programmet och kom då fram till 42x180 blir precis för klent.
Programmet föreslåt nästa dim. 42x225

Jag antar då att 60x200mm är ok. det har ju hållt i minst 20år hittils iaf. :)

Frågan kvarstår då..
Kan jag få mer takhölj genom att regla upp taket och därmed även få avrinning?
 
Borde vara OK. En sak att kontrollera eller fundera över är om höjningen kan göra att snö och inblåsande regn (som kan blåsa uppför taket) kan nå upp till något kritiskt i stil med luftspalten under takfoten på stora huset. Ibland gör man ett språng på 20-30 cm just av den anledningen.
 
Hmm, attans.
Då återstår bara ryggåstak då.
D.v.s. bygglov + massa virke :(

..eller så får vi leva med ett lågt tak.
 
Njaa det sa inte jag.

Det jag menade var att du kanske borde kontrollera om där finns några kritiska installationer som ex luftspaltsintag som skulle kunna påverkas om du höjer taket.

Om det finns så kanske man kan göra någon lösning med lite plåtslageri så att det inte kan komma in snö och vatten "mellan taken".

Å andra sidan så kanske ett ryggåstak blir en bättre lösning med god takhöjd och så.
 
hempularen skrev:
Det jag menade var att du kanske borde kontrollera om där finns några kritiska installationer som ex luftspaltsintag som skulle kunna påverkas om du höjer taket.
Ok, det är inget speciellt med hustaket som går över garagettaket idag. Det är vent-hål med insektsnät runt hela taket. Kan inte spela någon större roll om man täpper 20% av dom..

Man kan ju lägga en plåt under hustaket, som får avslutas på det nya garagetaket. På så vis kommer snö/vatten från hustaket att rinna ut på garagetaket, som i sin tur skickar vidare (med mindre lutning) till andra änden på garaget..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.