I
Hej alla,

Nog fanken ska jag kunna regla upp en vägg och bygga ett loft :)

Lång historia kort, vi har ett enormt vardagsrum som vi vill dela av. De är väldigt högt i tak så tanken är ett extra rum med ett sovloft.

jag har ganska mycket byggerfarenhet men vill inte göra bort mig, så jag fråga expert panelen.

Till höger i bild är en liten vägg som sticker ut som byggdes i sambad med att huset restes, tanken är att fortsätta den väggen så den möter väggen på andra sidan, en dörr ska in till vänster. Det i rosa ska illustrera väggen.

Jag ska även få till ett loft som ska bära sin egen vikt + tonåring + säng och ev några kompisar.

Spännvidden på loftet kommer vara 4m och leta sig ca 2m in i rummet ( i grönt).

Mina frågor:

* Hur fortsätter jag den väggen som är och får det helt rakt? jag mäter ut mitten på väggen i golvet, sätter en metallskena, men taken är inte lika enkelt eftersom det är jäkligt högt?

* Hur stor lucka ska jag lämna i metallskenan i golvet för en standrad innerdörr?

*4 meters spännvidd kan jag tänka mig kräver sina reglar. Finns det något smidigt sätt att räkna ut hur grova de ska vara?

* Sätter jag en 4m lång regel, och flera kortare 2m på tvären med cc60, eller flera st längstgående som är 4m?

* sist men inte minst, jag sätter förstås en bärlina på de tre bärande väggarna för att fästa loftet, men behöver jag förstärka den nya väggen på något sätt, eller räcker cc60?

Många frågor, och de som orkar får svara på det som de orkar :)

tack på förhand!
 
  • Vardagsrum med planerad vägg och loft i rosa och grönt, möbler och leksaker synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4 metersbalken måste vara i limträ (eller likvärdigt material). 90x225 räcker. Till 2 meters bjälkar på c/c 600 mm räcker 45x120 C 24. I väggen fäster du lämpligen en bärlina i regelstommen. Den kan också vara 45x120. Limträbalken bör vila i respektive ände på en pelare. Dessa pelares underlag måste tåla de punktlaster som uppstår. Det går inte att se av bilden hur pelarnas fästen ska utföras, men det är något du måste ta hand om.
 
Jag hade flyttat dörren och inte haft den under loftet.

Sen hade jag bytt plats på soffa och tv
 
I
Violina Violina skrev:
Jag hade flyttat dörren och inte haft den under loftet.

Sen hade jag bytt plats på soffa och tv
möblerna på bilderna är gamla och är sålda :)
Varför inte ha dörre ovanför loftet? Flyttar jag på den så hamnar den mitt på väggen, mindre snyggt.
 
I
J justusandersson skrev:
4 metersbalken måste vara i limträ (eller likvärdigt material). 90x225 räcker. Till 2 meters bjälkar på c/c 600 mm räcker 45x120 C 24. I väggen fäster du lämpligen en bärlina i regelstommen. Den kan också vara 45x120. Limträbalken bör vila i respektive ände på en pelare. Dessa pelares underlag måste tåla de punktlaster som uppstår. Det går inte att se av bilden hur pelarnas fästen ska utföras, men det är något du måste ta hand om.
Tack för detta, allt låter rimligt.
Ena sidan av balken kommer vila i de nya väggen, där borde jag kunna ordna med något som tål punktlasten.
I andra änden av väggen, vid fönstret så är det en träskiva till yttervägg, hur jag löser den infästningen vet jag inte.
 
I
Bild på vad som döljer sig bakom all färg.
 
  • Byggplats inomhus med oavslutad väggisolering, träreglar och OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ByggareSam skrev:
möblerna på bilderna är gamla och är sålda :)
Varför inte ha dörre ovanför loftet? Flyttar jag på den så hamnar den mitt på väggen, mindre snyggt.
Jag tror det blir en lite "instängd" känsla av att gå in under loftet..
Den känslan slipper man om dörren sitter på andra sidan..
 
I
Violina Violina skrev:
Jag tror det blir en lite "instängd" känsla av att gå in under loftet..
Den känslan slipper man om dörren sitter på andra sidan..
Det kommer vara nästan 2,20 i takhöjd, det kommer bli OK.
 
I ByggareSam skrev:
Det kommer vara nästan 2,20 i takhöjd, det kommer bli OK.
2,20 låter lågt..

Det har jag i källaren :rofl:
 
I
En tanke som slog mig, är det möjligt att bara köra längstgående limträbalkar som jag fäster i bärlinor på väggen, för att slippa stolpar? Då hamnar ju inte all vikt på en limträbalk?
 
Svenskt träs Lathund är alltid bra att ha installerad för att räkna ut dimensioner.
Att ha sovloftet längsgående kommer att stjäla mycket ljus från rummet. Om det istället sätts längs med den nya väggen kan dagsljuset nå hela rummet. Ett sovloft behöver inte och bör inte vara större än den säng som ska stå där. Anta en höjd på sovloft på 2300mm får du ett normalt intryck av rumskänslan där under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.