Jag har betongplatta på mark utan källare, 1974. På utsidan under ytterdörren är en utgröpning i betongen för yttertrappan, där under trappan är ytterväggssyllen helt synlig. Vi har nu i hallen rivit upp parkettgolvet samt tagit bort de ingjutna reglarna i betongen (golvet) Plastfolie saknades delvis och isolering låg direkt mot betongen. Anticimex konstaterade fukt(kondens)skada i hallgolvet väldigt lokalt innanför ytterdörren pga synlig syll och delvis avsaknad av plast. Vi upptäckte efter Anticimex var här att taket läcker in och det kan väl också vara en orsak?!

1. Måste man verkligen ha mekaniskt ventilerat golv? Resten av huset har samma uppreglade konstruktion från 74, och där är det torrt. Plastfolie saknas också i angränsande rum mot hallen och tom där är det torrt (Anticimex har mätt). Jag hade tänkt åldersbeständig plast, regla upp golvet, (inget trä i kontakt med betong, kanske stålreglar) isolering, lägga golvgips/spånskiva och sedan klinker. Kommentar?

2. Vilket rengöringsmedel ska jag välja till betongplattan?
3. Varken inre eller yttre syll är rötskadad eller mjuk (ej fuktmätt här), räcker det då med att täta syllen från utsidan?
4. Brister i fasaden, tex i vattenavledaren bakom tegel eller mexisten sa någon att det kunde bero på. Hur tar man reda på detta? Vi har mexisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.