Hej



Jag har ett hus från 1974 med snedtak, i vardagsrummet har

Jag två stycken mitt balkar som vilar på bärstolpar. se bild nedan.

Mittbalkarna har måtten , tjocklek 6cm och bredden 23cm.

Jag funderar på sänkta taket invändigt och då är min fråga

1,Kan jag köra 70 regel + gles + gipsskiva + tak skiva (huntonit) ?
2,Om första alternativet inte är möjligt vad är då bästa alternativet ?

tanken med detta projekt är att dels installera takspottar och dels skapa bättre rumsakustik för bio och musik.

Bör tilläggas att c/c måttet på befintliga reglar är 120cm


Tacksam

För snabbt svar.
 
  • Vit snedtak med två synliga träbalkar i ett vardagsrum från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att din tanke är att pendla ner taket mellan de två balkarna? Jag har dock svårt att se hur det skulle förbättra rumsakustiken. Dessutom förstör du en ovanligt vacker taklösning. Om du vill öka dämpningen för att korta ner efterklangstiden finns det andra metoder.
 
J justusandersson skrev:
Jag antar att din tanke är att pendla ner taket mellan de två balkarna? Jag har dock svårt att se hur det skulle förbättra rumsakustiken. Dessutom förstör du en ovanligt vacker taklösning. Om du vill öka dämpningen för att korta ner efterklangstiden finns det andra metoder.
Inte bara mellan balkar utan hela taket, jag upplever rummet för dämpande, vill ha hårdare material även på väggarna så att efterklangen blir längre. Takspottar är ett måste nästan då det är mörkt på sina ställen.
 
Vill du ha längre efterklangstid ska du absolut inte sänka taket eftersom du då minskar rumsvolymen, som är en viktig parameter i sammanhanget. Målad träpanel har ingen stor dämpning, du måste ha andra mer ljudabsorberande material i rummet i så fall. Det lönar sig mer att titta över det. Spottar kan du ju fästa i balkarna och på andra ställen.
 
Kan jag isolera taket på bilden ovan med cellplast eller linisoleringsskivor genom uppregling direkt på takpanelen eller måste jag riva ner den först ?
 
Det går naturligtvis att regla upp och isolera direkt på takpanelen. Du kommer dock inte att förlänga efterklangstiden på det viset, tvärtom
 
J justusandersson skrev:
Det går naturligtvis att regla upp och isolera direkt på takpanelen. Du kommer dock inte att förlänga efterklangstiden på det viset, tvärtom
Bara fukten inte blir ett problem då är jag nöjd .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.