Hej, jag ska regla upp och isolera mot murad vägg. (145x45 reglar + isolering) och sedan ångspärr samt gips. Min fråga är om jag behöver ha luftspalt eller om det finns något annat smart sätt att göra det. Min egna tanke är att man kanske skulle bygga luftspalt 2,5cm sedan masonit och därefter bygga väggen på detta.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Kan bara säga hur jag skulle göra. Måla betongväggen med en silikatfärg, sådan som andas.
Liten plåtregler mot ytterväggen, så det bildas en luftspalt mellan betongväggen kanske räcker med 20-30 mm Sedan måla en gipsskiva på ena sidan med färg som passar den. Montera sedan den mot spalten. Sedan montera en träsyll på golvet med papp under. Samma i taket. Skruva i reglarna i taket.
Sedan bygger du c-c60 med 120 reglar. Isolera med stenull. Plast och sedan dubbel gips. Bygg så att du får ett system för viss ventilation av väggen. Det är inte bra med trä i källaren.
 
Tack för svar. Missade en väsentlig detalj, ursäkta. Det är inte i källaren utan ovan mark. Det är en skiljevägg/brandvägg mellan radhus. På andra sidan har grannen sin inglasade altan. Dock är det en balkong på våningen ovan. Alltså föjler du denna betongvägg uppåt kommer du till balkongens ena sida. Så skilje väggen däruppe är alltså utomhus men dock under tak med plåthuv på toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.