Vi bygger om vårat kök och ska bygga upp en ny vägg framför ett hörn. Den nya väggen ska ligga ca 45 grader mot murstocken. I andra änden av den nya väggen är det vanlig trävägg (Ska ha en hörnspis framför väggen.) Vi har tänkt att det "bara" är att regla upp och sen sätta gipsskiva på men så slog det oss att träregel mot murstock visst inte är tillåtet... Kan man sätta en mineritskiva först mot murstocken och sen fästa träregeln? Eller hur kan vi lösa det annars?
 
Hallå,

Här kan du få lika många OLIKA svar som det finns skorstensfejarmästare...

Hade samma dilemma. På nätet fanns alltför många divergerande svar, så jag ringde den lokala firman. Fick en del svar. När jag sedan ringde tillbaka igen för kompletterande frågor så fick jag helt andra svar. Ringde därför upp en tredje gång, och då var svaren ungeför som vid andra samtalet.

Man får inte på något sätt klä in murstocken så att det omöjliggör att kolla tätheten. Det jag kunde få göra var att regla ut med plåtregel (Och det var väl svaret på din fråga), och sätta gips. Men i tak och golvlist skulle jag göra hål in till murstocken för att kunna leta efter ev rök.

Annars kunde man göra inspektionsluckor så man kunde föra in en kamera för inspektion.

"Murstockens samtliga sidor på samtiliga våningsplan skulle vara inspekterbara"

På ett våningsplan hade jag redan limmat gips på ensida av murstocken. Det gjorde honom mycket tveksam då han inte kunde se om det var murstocken som var tät, eller om det var gipsen/limmet som tätade. Dock slutade det med att han vid inspektionen sa "Strunt samma, vi får hoppas att det inte blir en läcka just här..."

Lycka till
//Saabstefan
 
  • Gilla
Daniel Tulered
  • Laddar…
Nu har vi byggt väggen så vi får hoppas att vi gjort rätt... Vi kollade med en sotare och vi fick regla med träregel för det gick inga varma kanaler på den sidan.
Inspektion med kamera borde kunna göras där fläkten går igenom väggen, om det skulle behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.