Jag bygger med korsreglat både invändigt och utvändigt; innefrån och ut: 45+145+95.

Finns det något smart sätt att minska köldbryggorna runt fönster och undvika att göra en massiv träram av 45+145+95?
 
Ingen snickare här? :)
 
Ola78
Hej! Du kan ju göra en sån här. Jag jobbar på husfabrik och där har vi såna här i alla reglar i väggen. Nu sätter vi ihop dom med spikplåtar, men du kanske hittar nån annan lösning.
 
  • Lättregel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret! Jag sätter fönstret ungefär i mitten så det passar inte så himla bra att tomrum där...

Antar att det inte är en så stor köldbrygga det handlar om. Räknade fram att u-värdet på trä 285mm blir ca 0,45 jämfört med 0,12 för isolering.
 
Mikael_L
Ev kan du dra ut (eller in) de vågräta 145'orna (över och understycket) och liva med utsidan. Sen kan det bli något mellan 45 och 90 mm bred spalt som bryter köldbryggan och ersätts med isolering.
Sen får detta täckas med smyginklädnaden/fönsterbrädan.

Glöm bara inte att tänka på hur det difftäta skiktet ska appliceras runt konstruktionen.

Detta är inget universalknep eller så, bara en snabb fundering från min sida, du får tänka till lite själv över detta innan du sätter igång, jag kan nämligen tänkt fel ... :blushing:

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ! :D

edit: I bilden har jag "delat" på den stående 145'an bara för att man ska kunna se vad som är "bakom". Den liggande 95'an bör alltså gå att spika i lodrät 145'a pbs om fönstret.
 
  • fonster-koldbrygg.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
injonil skrev:
Antar att det inte är en så stor köldbrygga det handlar om. Räknade fram att u-värdet på trä 285mm blir ca 0,45 jämfört med 0,12 för isolering.
Bättre u-värde än fönstret i sig alltså ...
 
Mikael_L skrev:
Bättre u-värde än fönstret i sig alltså ...
Precis, och en 45mm sarg runt fönstret blir inte någon större yta.

Jag kör på massiva reglar. Då behöver jag inte heller tänka på hur möss ska hållas ute :)
 
Mikael_L
Man får ibland böja sig lite för det enkla här i tillvaron.

Jag har lagt rätt mycket tankemöda på hur jag ska kunna minimera alla möjliga slags köldbryggor, och gott om idéer har jag haft. Många dessutom klart genomförbara.

Men till syvende og sist har jag ändå fallit tillbaka på en helt traditionell stomme av massivreglar och verkar göra alla fönster "by the book" med sämre isolering osv osv.
Allt bara för att det skulle ta så mycket tid att hålla på och mixtra med speciallösningar.


Men nästa hus ... då ska ....:cool:
 
Jo, man vill ju gärna få lite fart på byggandet också!
 
Ola78
Om du nu vill köra på min lösning kan du spika på 28*dim du vill ha på lättreglen, då har du att skruva i också och det blir inte lika mycket trä som leder värme. Det är så vi gör på jobbet iaf. Annars låter det ganska bra som du har tänkt också och är det smidigare för dig så är det ju klart du ska köra på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.