Håller på att regla ut en vägg i lägenheten pga av en enormt ful putsvägg samt att jag vill ha lite möjligheter att köra med dålda kablar...
Har reglat ut 35mm med 60mm avstånd emellan reglarna, på det hamnar 12mm gips.
Efter att ha reglat alla 10 reglar, fördragit alla möjliga tänkbara elkablar samt monterat den första gips skivan slog det mig, bör man isolera emellan reglarna också?
Låter tämligen ihåligt....
Vad tror ni? På denna vägg ska bla en tv bänk, några hyllor samt en 42 allt 50 tums plasma hänga.
Kommer det ihåliga ljudet att försvinna ifall jag isolerar eller kommer det att försvinna då allt är klart så att säga.
På de övriga 3 väggarna ska jag slå upp gipsen direkt på putsen.

Ska även montera trätak vilket jag tror har en något ljudisolerande effekt gentemot putstak?

Tacksam för snabbt svar då jag hade tänkt göra klart detta imorron.. onsdag.
 
C
slurbo skrev:
Kommer det ihåliga ljudet att försvinna ifall jag isolerar eller kommer det att försvinna då allt är klart så att säga.
Jag lade i Isovers "Piano"-skivor som skall vara bra för just ljudisolering i en innervägg jag byggt, just för att dämpa "bongotrummeeffekten". Blev dock ganska besviken då skillnaden blev klart obetydlig.
Om man vill få "stenväggskänslan" så är nog det enda som riktigt funkar att dra ner regelavståndet ordentligt och/eller köra med flera skivor ovanpå varandra. Typ 3 eller 4. Eller sandfylla mellan reglarna... :p
 
Ok, då får det bli att köra utan då, ligger fruktansvärt efter och snart är semestern slut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.