Titta här så ser du:

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...oschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_31_se_020423.pdf

Det går såklart att köra vidare med cc60, men ett undergolv med rätt bärighet blir rätt högt. Antag att du lägger rören i glespanel mellan bjälklagen, då ska du ovanpå detta ha golvspån 22mm + 2x13mm golvgips, därefter kakel/klinker. Du hamnar mao kring 60mm ovanför bjälklaget i färdigt golv.

Då har du också väldigt mycket trä och gips ovanför dina värmerör.

Med cc30 under fötterna kan du nöja dig med glespanel + dubbelgips. Bygghöjden blir ungefär densamma men du slipper ha 22mm spån mellan fötterna och värmerören.

Behåller du cc60 kan ett alternativ också vara att använda spårad spånskiva, därefter gips som vanligt. Bra men dyrt.

Ett tredje alternativ som jag själv drömmer mardrömmar om är att gjuta en betongkaka på träbjälklaget och då gjuta in rören i denna. Det väger inte mer än ovanstående lösningar, funkar toppen med golvvärmen osv, men blotta tanken på att kladda med flera kubik betong i ett trähus känns lite knepigt.....
 
Hur gjorde ni själva gjutformen? Gissar att ni gjöt 6-7 cm eller nått?
 
"Med cc30 under fötterna kan du nöja dig med glespanel + dubbelgips. Bygghöjden blir ungefär densamma men du slipper ha 22mm spån mellan fötterna och värmerören."

Lägger man glespanel på golvet?
Är det inte bara att lägga 22mm golvspån på reglarna som man sedan limmar/skruvar dubbla golvgolvgips på
???
 
JRG skrev:
"Med cc30 under fötterna kan du nöja dig med glespanel + dubbelgips. Bygghöjden blir ungefär densamma men du slipper ha 22mm spån mellan fötterna och värmerören."

Lägger man glespanel på golvet?
Är det inte bara att lägga 22mm golvspån på reglarna som man sedan limmar/skruvar dubbla golvgolvgips på
???
Hmmm.....någonstans måste ju vattenrören bo? Tror inte jag förstår vad som genererar dina ??? ???...
 
Jo det förstås, jag tänkte låta dem bo i väggen. Men går inte det måste man väl kanske glespanela om man inte kan dra dem i regelfacken och dra dem genom reglarna.
 
Ok, det kanske är jag som snurrat till det - jag har tänkt i termer av vattenburen golvvärme, men det kanske det bara är jag som gjort..... :p

Man blir lätt lite insnöad när näsan varit planterad i Rinkabykatalogen tre kvällar i sträck för att få ihop anslutningen av golvvärmefördelare, shunt och rör till befintlig bergvärme. Inte mindre än 27 olika artiklar krävs....nipplar, klämkopplingar, utvändig gänga, invändig gänga, övergång, 20R, 25R, Buelco hit och vinklardit..... ???
 
Aha, ok då tänke vi på olika saker.

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.