Hej,
Är helt ny på forumet och hoppas att någon kunnig/vänlig själ kan ge mig lite tips/ideer/råd ang nedanstående.

Jag har ett rum där jag har slängt ut laminatgolv, golvbrädor, isolering. Detta pga att det var isolerat med spån som orsakade en lite unken lukt samt att golvet var väldigt ojämnt. För att veta om lukten berodde på fukt har jag anlitat en besiktningsman som har konstaterat att det inte är någon fukt i rummet. Nu när jag har tagit bort spånet och rummet har stått i ett par dagar så är fukten borta.
Förklaring av mitt problem:
Rummet ser ut enligt bilden jag har ritat och alla mått är angivna i centimeter. Rummet har måtten 340 x 312, reglarna som bär upp golvet idag är 5 x 10 och har tämligen mycket vankant på vissa ställen. I vänstra kanten ligger regeln på en betongvägg från källaren. I överkantca 40 cm in så vilar dagens reglar på en betongvägg från källaren, det blåa strecket är en bjälke som en regel vilar på. I nederkant vilar reglarna på en betongvägg från källaren. Den högra regeln ligger gömd under en gipsvägg, i nederkant behöver jag bygga på den 2 cm och i överkant 6 cm för att komma ”utanför” väggen för att sedan fästa mina golvspånskivor i.



Nu till mina frågor:

  1. Jag kommer fästa de nya reglarna på sidan om de befintliga och vad tycker ni jag ska ha för dimension på reglarna?
  2. Ska jag ha några tvärslå på varje bjälke som går 90 grader? I så fall hur tätt ska de sitta?
  3. Ska jag lägg i några extra reglar mellan de befintliga reglarna?
  4. Hur ska jag göra med den högra regeln för att komma utanför väggen? Ska jag kilsåga den?
  5. Den vänstra regeln är det ok att endast ta en 45 x 95 där?
  6. Hur ska jag göra i överkant där jag inte kommer ha så mycket kontakt yta mellan den nya regeln och de befintliga?

Jag är tacksam för alla tips och ideer.
Tack på förhand.
// Joakim
 
  • bjälkar.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
5x10cm (45*95mm?) låter väldigt lite. Har golvet sviktat mycket/varit svajigt innan?
 
Ytterst lite har det sviktat.
 
TräGuiden säger minst 45x170 för reglar i ett källarbjälklag. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4859&contextPage=5946

Så svaret på din fråga 1. blir 45x170mm :)

Jag tror inte du kommer behöva några kortlingar mellan dina reglar.

Avståndet mellan de två reglarna längst till höger är väl egentligen lite för stort. Men har det inte varit ett jätteproblem tidigare med sviktande golv tycker jag inte du behöver göra något åt det om du inte vill. Å andra sidan handlar det ju inte om jättemånga kronor extra om du känner att du vill göra det riktigt när du ändå har golvet öppet. Så det talar ju för att sätta dit en extra regel där.

Vad är problemet egentligen vid den sneda reglen på högersidan? Varför känner du att du behöver få in den i rummet?

Jag hoppar över att svara på fråga 4 och 5 just nu.
 
Redigerat:
tlundberg skrev:
TräGuiden säger minst 45x170 för reglar i ett källarbjälklag. [länk]

Så svaret på din fråga 1. blir 45x170mm :)

Jag tror inte du kommer behöva några kortlingar mellan dina reglar.

Avståndet mellan de två reglarna längst till höger är väl egentligen lite för stort. Men har det inte varit ett jätteproblem tidigare med sviktande golv tycker jag inte du behöver göra något åt det om du inte vill. Å andra sidan handlar det ju inte om jättemånga kronor extra om du känner att du vill göra det riktigt när du ändå har golvet öppet. Så det talar ju för att sätta dit en extra regel där.

Vad är problemet egentligen vid den sneda reglen på högersidan? Varför känner du att du behöver få in den i rummet?

Jag hoppar över att svara på fråga 4 och 5 just nu.
Tack för svar.

Jag vill skarva på den för att få in den i rummet och för att jag ska ha en regel längs väggen som jag sedan ska kunna skruva fast mina golvskivor i.

170 har jag inte råd med iom att jag endast kan höja 13 cm i nederkant på rummet. Kan jag kompensera det genom att ta tex 120 höga reglar och sätta dit flera?
 
Hej
Är detta bygge på en platta som saknar underliggande isolering ?
Om så är fallet avråder jag å det bestämdaste från att fortsätta bygget.Det är en välkänd riskkonstruktion med mögel som följd.
Kolla på Nivell eller Granab golv.Det är en korrekt konstruktion för oisolerade plattor.
Fredrik
 
Nej det är inte direkt på en betongplatta. Det är golvet på andra våningen med en källarvåning under.
 
joala skrev:
170 har jag inte råd med iom att jag endast kan höja 13 cm i nederkant på rummet. Kan jag kompensera det genom att ta tex 120 höga reglar och sätta dit flera?
Du kan ju såga 170-reglarna så att de bara är 130 i smalaste änden, och sen gradvis blir tjockare vartefter du får plats i golvet. Men det innebär ju en del jobb.

Redan att gå upp från dagens 100 till en regel på 120 kommer ju göra golvet stadigare, så det kan säkert räcka, även om det inte är by the book.

När man bygger badrum eller andra golv man vill lägga klinkers på reglar man med bara 30cm mellan reglarna för att få ett stadigare golv, så visst kan man sätta tätare mellan reglarna för att stadga upp. Hur tätt du behöver mellan 120-reglar för att få samma stabilitet som 170-reglar på cc60 kan jag tyvärr inte räkna ut åt dig. Det är inte ens säkert att det går.
 
Lite fler svar på dina frågor

4. Hur ska jag göra med den högra regeln för att komma utanför väggen? Ska jag kilsåga den?

Jag hade nog bara satt en helt ny regel bredvid befintlig, fast rakt då så klart. Och helt struntat i att förankra den i befintlig, sned, regel.

5. Den vänstra regeln är det ok att endast ta en 45 x 95 där?

Om jag förstår det rätt vilar den på en betongvägg. I så fall är det helt ok med 45x95 eftersom den inte behöver ta någon last själv - den har ju stöd av väggen på undersidan!

6. Hur ska jag göra i överkant där jag inte kommer ha så mycket kontakt yta mellan den nya regeln och de befintliga?

Om du använder en 170-regel, och du behöver höja 180mm så kommer det ju bli en bit där befintlig regel och din nya regel inte kommer ha någon kontakt alls. Ännu längre sträcka utan kontakt blir det om du väljer att bygga med 120-reglar. Med 170-reglen tror jag inte det blir något problem. Jag tror det blir tillräckligt stadigt i alla fall. Med 120-reglen hade jag nog lagt dubbla reglar på höjden sista biten. Då spikar du alltså den långa 120-reglen från vägg till vägg i rummet först. Sen där den hänger fritt, plus en liten bit till, sätter du en till 120-regelbit under den långa. Denna korta bit kan du då spika i sidan av befintlig regel och skråspika ihop med den långa nya regeln. Förstår du?
 
tlundberg skrev:
Lite fler svar på dina frågor

4. Hur ska jag göra med den högra regeln för att komma utanför väggen? Ska jag kilsåga den?

Jag hade nog bara satt en helt ny regel bredvid befintlig, fast rakt då så klart. Och helt struntat i att förankra den i befintlig, sned, regel.

5. Den vänstra regeln är det ok att endast ta en 45 x 95 där?

Om jag förstår det rätt vilar den på en betongvägg. I så fall är det helt ok med 45x95 eftersom den inte behöver ta någon last själv - den har ju stöd av väggen på undersidan!

6. Hur ska jag göra i överkant där jag inte kommer ha så mycket kontakt yta mellan den nya regeln och de befintliga?

Om du använder en 170-regel, och du behöver höja 180mm så kommer det ju bli en bit där befintlig regel och din nya regel inte kommer ha någon kontakt alls. Ännu längre sträcka utan kontakt blir det om du väljer att bygga med 120-reglar. Med 170-reglen tror jag inte det blir något problem. Jag tror det blir tillräckligt stadigt i alla fall. Med 120-reglen hade jag nog lagt dubbla reglar på höjden sista biten. Då spikar du alltså den långa 120-reglen från vägg till vägg i rummet först. Sen där den hänger fritt, plus en liten bit till, sätter du en till 120-regelbit under den långa. Denna korta bit kan du då spika i sidan av befintlig regel och skråspika ihop med den långa nya regeln. Förstår du?
Japp jag är med och det är nog så jag kommer göra.

Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.