Bygger badrum för fullt och ska sänka taket då jag dels ska ha spottar samt har avloppsrör till toan på ovanvåningen, så det blir att byga ner ca. 22 cm.

Jag har cc30 på väggarna mellan mina reglar. Rummet är 1,8 x 3,6 meter. Jag tänkte att jag kan dra reglar tvärs över långväggen, så att det blir ca. 12 st reglar på 180 med cc30. Vad ska jag använda mig av för reglar? 45x45? Ska jag dra några åt andra hållet också?
 
Nu är det ett tak så det känns lite onödigt att regla med cc 300. Gå upp till cc 600. Du behöver bara regla åt ena hållet. Nu är ju avståndet ganska kort, 1,8 m, men jag skulle inte välja 45x45. Jag vill gärna ha en regel som är högre än bredden. 34 x 70 skulle kanske bli bra. Någon större tyngd blir det väl inte på taket.
 
Nä, jag ska bara upp med såna där takplattor vad dom nu heter. De där avlånga rackarna, dom tycker jag är snygga. Sen ska det upp spottar som sagt, sen är det inget mer än det. Färg också, men i det stora hela så gör det ju varken till eller från :)

Men 34x70 säger du, det blir säkert alldeles utmärkt :) Jag har inga erfarenheter att att trixa med innertak på det viset, men det kan ju inte vara svårare än något annat :)
 
Kontrollera i installations anvisningarna hur glest du kan regla.

Gips brukar rekommenderas att regla 30 cc i tak...
 
Det är gips dom där takskivorna är uppbyggda av då? Jag har för mig att det finns utan gips, men som sagt. Min erfarenhet av tak är mer ur rivningssynpunkt och då sket jag fullständigt i om där var gips eller inte bara det föll ner.

Men regla cc30 är ju inte direkt tidskrävande, 12 reglar istället för 6. För min del spelar det inte så stor roll, så är jag på säkra sidan. För att få en så bra funktion i infästningen som möjligt mot väggregeln. Vad ska man använda? Något beslag, eller dra skruv rakt igenom eller kanske rent av bulta? Finns det några generella regler när det gäller reglar (hoho :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.