Hejsan,

Det finns säkert fler trådar likandne min innan, lyckas inte hitta någon dock...! Så länka gärna.

Har köpt en villa. Vid besiktning fick vi reda på att 2 väggar + golv källare är vad som kallas en riskkonstruktion. I detta fallet ligger träbalkar direkt mot betong. Inge bra...
Detta vill vi fixa till.
Men hur ska vi gå tillväga?
Förmodar att det är bäst att använda stålreglar med typ 2cm distans mot väggarna. Sedan isolering + spånskiva /gips.
Men hur gör man mot golvet?

Någon som kan ge mig lite info?

Mvh

Stefan
 
Vi har ett hus från 1924 så vi isolerar inte vår källare eller vind. Jag vet ju inte om ni ska "bo i källaren" eller inte. Här är två olika förslag.

Vi dränerade och "isolerade" grunden med isodrän, vilket har gett en temperatur på 12 grader i källaren. I ett av "smårummen" i källaren bor en av våra söner. Vi satte in platonmatta på golvet och ovanpå "klickgolv" laminat. Det finns ett vattenburet element i rummet och det håller 20 grader. Golvlisterna är ventilerade, dvs sitter 1 cm från väggen. Resten av källaren används som källare och där är golven målade med golvfärg/industrilack.

Grannen har ett lika gammalt hus med bor i sin källare. De målade befintliga betongväggar (för att de tycker att det är snyggt) . Bilade bort hela källargolvet och 50 cm ner. Fyllde med bl a frigolit och satte i golvvärme och klinker.
 
Nu såg jag att du undrade över en snygg avslutning mot golvet. Om huset är väldränerat så är det väl inga problem att sätta ventilerande trälister mot golvet. Alltså ett par mm ovanför betonggolvet, så hade jag gjort.
 
Tack för svaren,

Vi kommer ha detta rummet som biorum. Så det ska vara varmt och mysigt där.
Tänkte installera vattenburen golvvärme i källaren...

Tror vi slipper dräneringen. Det är hyffsat varmt där, ingen fukt som vi märkt av... (inte helller besiktningsmännen som varit där).
 
Nu är jag en av dem med äldre hus som inte gillar isolering så du får tänka på det. Jag hade inte isolerat väggarna såsom du beskriver i en källare. Visst om man sätter upp gips eller dyl för att få en snyggare vägg men inte isolering. All värme som genereras i rummet av TV/bio, golvvärme, kroppsvärme etc ska ta vägen någonstans och då vill det till att det inte kondenserar i väggen eller isoleringen. Man får räkna på det.

De sätt som vi gjort och som grannen gjort ger tillräcklig värme. Vår granne har badrum, tv-rum och sovrum, det är hur mysigt som helst, varmt och skönt. De använde någon form av putsfärg så väggarna ser kalkade ut.

Jag hade hellre gjort (om jag inte vill ha gips) en träpanel med ventilerade tak -och golvlister som jag sedan målat. Stålreglar mot väggen med luftspalt osv.
 
I huset vi köpte hade vi uppreglat trägolv med luftspalt mot betonggolvet 70mm isolering sedan golvspånskiva och 20gr i rummet i källaren och ca: 35% luftfuktighet men när jag borrade ett hål i golvet och stoppade ner en mätare så var det 14gr och 85% fuktighet för all fukt kondensenserar mot kallaste ytan, så du måste ventilera bakom väggarna, fast jag hade bara gipsspacklat och sedan målat med silikatfärg har så själv i källaren. och golvet har lyftes ut. Isolerade la in golvvärme och gjöt 10cm betong över funkar kanon och inget organiskt som man behöver bry sig om längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.