Jag håller på att byta ut plastväven som är innertak i vårt vardagsrum från 1977.
Ovanför väven sitter gipsskiva i reglarna, som är golvreglarna för övervåningen.

- Kan jag slippa ta bort gipsskivan? Det är ingen isolering mellan reglarna ovanför gipsskivan idag.

- Går det att sätta upp annan regel än 28x70 (glespanel?) för att undvika sänka taket? Något i stil med 20x70, cc30 kanske? Skulle det räcka för att hålla uppe gipsskivan?

Alla el-uttag för taklampor sitter i väggarna, så jag behöver inte montera några takdosor för el.
Ska bara sätta någon regel extra där jag ska montera en krok för våra taklampor.
 
S
Barracudatak då , tar det eld i den så flammar hela rummet upp
Är det gips du ska ha i nya taket ? Du behöver inte ta ner gipsen , den enda fördelen med att ta ner den är att kan få in isolering som dämpar stegljud , samt att komma 13 mm högre .
Golvreglarna i bjälklaget är troligtvis C/C 600 på , det går att ha 20X70 men inte rekommenderat , lite klent att dra en gipsskruv i 28X70 med C/C 300 rekommenderas för gipstak
 
Gissar att det är så kallat Barracuda-tak du har. En plastfolie som är uppspänd mellan väggarna.
Du kan sätta vilket tak du vill, spikat/skruvat i bjälklagets reglar.
Att man sätter glespanel med c-c 300 mm är för att gips gärna hänger ner, så större avstånd mellan upphängningspunkterna lätt ger ett tak, som går i vågor.
Men varför inte sätta upp träpanel i taket? Då är c-c- 600 mellan reglarna helt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.